|
|||||||||||||||
در مورد مسألهٔ تخریب سینما پارک
حمید عبیدی تخریب سینما پارک - عاشق گپ خود ماندن و نظر دیگران را نه شنیدن عاقلانه نیست! نامهی سرگشادهی فرهاد دریا به جناب امرالله صالح دومین نامهی فرهاد دریا به جلالت مآب معاون صاحب اول فرهاد دریا: انتخاب در دستان خودماست. یا به خواب خود ادامه میدهیم و یا بیدار میشویم! آصف بره کی: نگاه دقیق تر بر مسأله سینما پارک غرزی لایق: سرنوشت سینمای پارک و چند گفتنی از من طارق ارسلایی: چند نکته در موردسینمای پارک حمید عبیدی: نامهٔ سرگشاده به جناب امرالله صالح معاون رییس جمهور افغانستان در مورد سینما پارک حمید عبیدی: تخریب سینما پارک چرا حساسیت بر انگیخت عارف عباسی : سینما پارک -خاطره یی که تخریب شد تصامیم و گفته های آقای امرالله صالح در مورد سینمای پارگ در گزارش هایی مربوط به جلسات شش ونیم صبح مسعود ارسلا: یک نامه به ارتباط سینما پارک توضیح شاروالی کابل به ارتباط سینمای پارک بی بی سی : سینما پارک کابل، تخریب حافظه فرهنگی یک شهرتخریب سینما پارک؛ صحرا کریمی اعتصاب غذا کرد، فرهاد دریا نامه سرگشاده نوشتبا وجود مخالفتهای گسترده ساختمان سینما پارک کابل تخریب شد
|
|||||||||||||||
19.08.2020 محمد محق تفکیک احادیث نبوی از احادیث بشری یکی از موضوعات مهمی که در باب احادیث منسوب به پیامبر اسلام (ص) باید در نظر گرفته شود تفکیک آنها از حیث صدور است، یعنی به فرض ثبوت بخشی از روایتها، و مسلم گرفتن این فرض که این روایتها واقعاً سخنان آن حضرت باشد، آن گاه نوبت به مرحله دیگری از سنجش و بررسی میرسد و آن تشخیص حیثیت صدور سخن است که مربوط به سطح دیگری از موضوع است و آن سطح دلالت است نه سطح ثبوت. همهی ما این را میدانیم که زندهگی پیامبر اسلام به چند مرحله تقسیم میشود، یکی مرحله قبل از بعثت که طبق مشهورترین روایتها ۴۰ سال است، و سخنان ایشان از این مرحله در دسترس نیست و اگر هم در دسترس میبود اعتبار دینی نداشت، دوم مرحله بعد از بعثت در مکه که طبق روایتهای مشهور ۱۳ سال است و سوم مرحله زندهگی در مدینه که، باز هم، طبق روایتهای مشهور ۱۰ سال است. اکثریت قریب به اتفاق احادیثی که در کتابهای مشهور حدیث روایت شده است مربوط به ۱۰ سال اخیر است، و شمار بسیار کمی از آنها مربوط به ۱۳ سال دوران مکی. سخنانی که ایشان در این مدت گفته است عمدتاً به دو دسته تقسیم میشود، دسته نخست آن چه دارای بُعد وحیانی-تشریعی بوده و او آنها را به حیث نبی و در مقام تبلیغ رسالت و پیام الهی بر زبان رانده است، و دسته دوم آنچه که نه به حیث نبی، بلکه به حیث حاکم شهر، قاضی، فرمانده جنگ، کلان عشیره، موسفید با تجربه، شوهر، پدر، و غیره گفته است، و سخنان نوع دو، جنبهی تشریعی ندارند و دارای الزامیت دینی نیستند و سرپیچی از آنها با ایمانداری در تضاد نیست. ریشه این تفکیک در اینجا ست که بنا بر باورهای اسلامی، پیامبر اسلام، مانند هر پیامبر دیگر، و مانند هر چهره قدیس و ولی الهی، دارای دو جنبه اساسی در شخصیت خویش است، یکی جنبه بشری و دیگری جنبه قدسی، که...ادامه... |
|||||||||||||||
13.08.2020 سه نکته در مورد مذاکرات پیشرو با طالبان ۱- هیات جمهور اسلامی افغانستان باید بر بنیاد این اصل که هیات یک نظام موجود و دارای مشروعیت ملی و بین المللی است با هیات طالبان مذاکره کند. هیات نظام در این مورد باید وفاق داشته باشد که طالبان در نرمترین تعریف یک گروه شورشی مسلح ضد دولتی است و نه بیش از آن. ۲- به طالبان در برابر کنار گذاشتن جنگ، سلاح و خشونت ، باید این حق داده شود تا مانند سایر گروه های سیاسی در تحت چتر نظام به فعالیت سیاسی مسالمت آمیز بپردازد. در این رابطه میتوان روند پیوستن حزب اسلامی آقای گلبدین حکمتیار را مثال آورد. ۳- در مورد قانون اساسی الف. طالبان حق دارند تا در مورد قانون اساسی ملاحظات نظری خود را از هر جنسی که است، داشته باشند؛ آنان میتوانند برای تعدیل قانون اساسی طرح و برنامه خود را داشته باشند. و اما، طالبان باید التزام عملی نسبت به قانون اساسی را بپذیرند. ب . هیات جمهوری اسلامی افغانستان باید بر این موضع اصولی استوار بماند، که هیچ کس- به شمول رییس جمهور- حق نه دارد قانون اساسی را خلاف اصول و شیوه پیشبینی شده در قانون اساسی، تعدیل کند. به این ترتیب، الغای رسمی و علنی و یا مسکوت قانون اساسی و نظام برخاسته از آن به هیچ وجه نه میتواند موضع مذاکره باشد- اصولاً هیچ کسی حق نه دارد به نماینده گی از جمهوری افغانستان وارد چنین بحثی شود. همچنان حقوق و آزادی های شهروندان و از جمله زنان مندرج در فصل دوم قانون اساسی، اصولاً غیر قابل کسر و کاهش است. موضوع محوری مذاکره با طالبان، اصولاً باید همانا پایان منازعه و جنگ از طریق مسالمت آمیز و سیاسی و فراهم ساختن زمینه برای آتشبس دایمی قطع جنگ و استقرار صالح با فراهم ساختن زمینه برای فعالیت سیاسی مسالمت آمیز طالبان به حیث یک گروه سیاسی در تحت چتر نظام باشد . روشن نیست که آیا تمام اعضای هیات جمهوری در مورد مراتب بالا با هم توافق دارند و یا نه دارند و یا به آن وفادار خواهند ماند و یا خیر. همچنان دشوار است پیشبینی کرد که آیا طالبان بالاخره این اصول را خواهند پذیرفت و یا خیر. و اما، این نکته روشن است که هر قدر پشتیبانی ذهنیت عامه از سه اصل یاد شده گسترده تر و محکم تر باشد، همان قدر چانس رعایت و تحقق آن بیشتر خواهد شد. و این به دست خود ما است که تا چه حدی و با چه قوتی چنین پشتیبانیی را بیان میکنیم. |
|||||||||||||||
29.02.2020 په افغانستان کې د سولې د ټینګښت په اړه د افغانستان اسلامي جمهوریت او امریکا متحده ایالاتو ګډه اعلامیه
اعلامیۀ مشترک جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده امریکا برای رسیدن به صلح در افغانستان جریان کنفرانس مطبوعاتی رهبری جمهوری افغانستان با سرمنشی ناتو- ویدیو |
|||||||||||||||
19.01.2020
حمید عبیدی
از آموزه های اسلامی تا عجایب ملایی
به تاریخ
۲۹ دسامبر سال
۲۰۱۹ من در واکنش
به گفته های ملا انصاری ،در فیسبوک چنین نوشته بودم :
«
مجیب
الرحمان انصاری خطیب مسجد جامع گازرگاۀ ولایت هرات، به هوادارانش دستور
دادهاست که خود به دستگیری، محاکمه و مجازات متهمان مبادرت بورزند و از
جمله مجازات های بریدن دست و سنگسار را جاری سازند...
آن چه که این ملا گفته عملاً دعوت به بغاوت در برابر
حکومت و حاکمیت قانون است . اگر چنان شود که وی گفته است، جامعه به جنگل
مبدل خواهد شد. به همین جهت وی هم مطابق به قانون و هم مطابق به احکام فقهی
مستوجب پیگرد و مجازات قانونی است.« این تبصرهٔ کوتاه با استقبال گسترده هموطنان و همزمان با آن با دشنام های زشت و اتهامات و تهدید های هواداران این ملا علیه نویسنده مواجه شد. در واکنش به هواداران آقای انصاری من در چند بخش به نقد منطقی دیدگاه های آقای انصاری پرداختم. در پای هر نوشته یادداشت گذاشتم که اگر هواداران آقای انصاری خود توان پاسخگویی منطقی را نه دارند، نوشته را به خود وی راجع سازند تا وی خود به آن ها پاسخ بدهد. اولتر از همه راجع آموزه های اسلامی در ارتباط به اخلاق بحث و تبادل نظر نوشتم. اینک آن سلسله را در شش بخش به خدمت خواننده گان آسمایی تقدیم میدارم...ادامه... |
|||||||||||||||
اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری
بر اساس نتایج ابتدایی آقای غنی بیش از ۵۰ درصد و آقای عبدالله نزدیک به چهل درصد آقای حکمتیار نزدیک به چهار در صد و آقای نبیل نزدیک به دو درصد و آقای تمنا نزدیک به یک درصد و سایر نامزدها در مجموع نزدیک به سه درصد آرا را کسب کرده اند.
متن کامل |
|||||||||||||||
10.12.2019 گفت و شنود به ارتباط گفته های اخیر آقای حلیم تنویر سیهلا اصغری : مطمینا سخنان اخير آقای حليم تنوير را که در يک سيمينار ارایه کرد، شنيده ايد. شما گفته های وی را چه گونه ارزیابی میکنید؟ حمید عبیدی : اگر آن را با نرمترین کلمات ارزیابی کنم در این صورت باید بگویم که او در کمال نابخردی سخن گفته است- به خصوص در آن بخش که در این دو روز نقل زبان ها شده است. در آن بخش، مسأله تنها روی گزینش و چیدمان کلمات نیست- مسأله روی یک طرز تفکر بسیار بدوی، خشن و ضد همه...ادامه... |
|||||||||||||||
10.12..2019 ف. هیرمند تعرض بی امان به حریم خصوصی و حریم شخصی یادی از اعلامیۀ جهانی حقوق بشر مصونیت حریم خصوصی و شخصی از جملۀ همان حقوق اساسی و بنیادی افراد بشر است که در جوامع عقب مانده و عقب نگه داشته شده - که در زیر چتر اختناق و استبداد قرار داشته اند - کمتر شناخته شده و تشخیص نگردیده است و لذا به صورت عموم کسی به دنبال رعایت آن و یا اعتراض بر نقض آن نبوده است. حتی عده یی از افراد چیز فهم این جوامع در زیرعنوان "اعتماد به همفکر و همگرا" ناآگاهانه و ناشیانه وارد حوزۀ حریم شخصی و خصوصی دوستان خود میگردیده اند. امروزه که به طور گسترده در شبکه های اجتماعی و حتی رسانه های رسمی و ثبت شده، تعرض و تجاوز به حریم خصوصی و شخصی سیاسیون و افراد به عمل می آید، نمودار آن است که ما هنوز در جو و مدار نظام فکری و ذهنی جوامع خاستگاه خود...ادامه... |
|||||||||||||||
۲۵ نوامبر ۲۰۱۹
|
|||||||||||||||
23.11.2019 ف. هیرمند
|
|||||||||||||||
نشر در آسمایی : 16.11.2019 تفاوت فاشیزم و ناسیونالیزم و خطر بروز شکل نو فاشیزم در جهان معاصر (متن سخنرانی)** بیایید با یک سووال شروع کنیم. امروز چند نفر اینجا فاشیست هستند؟ خوب، گفتن آن کمی دشوار است، چون یادمان رفته که فاشیزم چیست. امروز مردم از عبارت «فاشیست» به عنوان نوعی سوواستفاده کلی استفاده میکنند. یا ااین که آنان فاشیزم را با ملیگرایی اشتباه میگیرند. خوب پس بیایید چند دقیقه وقت بگذاریم و معنای فاشیزم، و تفاوت آن با ملیگرایی را مشخص کنیم. گونههای ملایمتر ملیگرایی در میان خیراندیشترین انسانها وجود داشته است. ملتها اجتماع میلیونها تنی است که یکدیگر را نه می شناسند. برای مثال، من هشت میلیون نفری را که شهروندی اسراییل را با آنان شریک هستم نه می شناسم. اما با تشکر از ملیگرایی، همه ما میتوانیم به یکدیگر اهمیت بدهیم و به شکلی موثر همکاری کنیم. این خیلی خوب است. بعضی افراد، مثل جان لنون، تصور میکنند بدون ملیگرایی، دنیا بهشتی پر از صلح و آرامش خواهد بود. اما بیشتر این احتمال میرود که بدون ملیگرایی، در آشوبی قبیله یی زنده گی میکردیم. اگر امروز به خوشبختترین و آرامترین کشورهای دنیا نگاه کنید، کشورهایی مثل سویدن و سوییس و جاپان، خواهید دید که آنان احساس ملیگرایی بسیار قدرتمندی دارند. در مقابل، کشورهایی که فاقد حس ملیگرایی پرقدرت هستند، مثل کانگو و سومالی و افغانستان، به خشونت و فقر متمایل شدهاند. پس فاشیزم چیست، و چه فرقی با ملیگرایی دارد؟ خوب، ملیگرایی به من میگوید که ملت من ...متن کامل... |
|||||||||||||||
29.10.2019 حمید عبیدی دهمین سالروز وفات دکتور نعمت الله پژواک- چند نکته و چند یادواره
در بخش نخست تنها در مورد روابطم با مامایم و در بخش دوم چند یادواره و چند نکته در مورد دکتور نعمت الله پژواک که زمانی والی ، وزیر ،معاون صدراعظم و سیاستمدار بود ، خواهم نوشت. بخش نخست ده سال پیش در همین روز بود که برای آخرین بار...ادامه.... |
|||||||||||||||
سخنرانی رییس جمهور غنی در هجدهمین نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم انسلاک
۳
عقرب -
۱۳۹۸-باکو،
آذربایجان تغییر مختلکننده، مشخصهی غالب وضعیت جهان حاضر است. اینکه آیا این تغییر به یک عامل تسریعکننده برای تحولات نوین بدل میشود و یا به یک قوهی ویرانگر، وابسته به چگونگی و کیفیتِ رهبری و مدیریت میان کشورهای ماست. ما باید بافت کنونی را تعبیر کنیم، نحوۀ پاسخگویی به آن را شکل دهیم و آمال و نیازهای مردممان را برآورده سازیم. پذیرش و استقبال از مزیت همکاری (cooperative advantage) و عمل بر اساس آن، همان طوری که اصول باندونگ بر آن تأکید کرده، زمینۀ تقویت توانایی جمعی ما را برای مقابله با تغییر مختلکننده، میسر خواهد ساخت. بافت کنونی جهان، دارای پنج مشخصه میباشد که ویژگیهای اساسی راهبردها و پالیسیهای ما را تعریف خواهد کرد. نخست، رقابت برای قدرت، دوباره قد عَلَم کرده که نتیجۀ آن، سیاستهای قرن بیست و یکم را مشخص خواهد کرد. دوم، تهدید ...ادامه... |
|||||||||||||||
09.10.2019
طنین نام شاه امانالله در برلین
شاه امانالله در بیستودوم فبروری ۱۹۲۸ میلادی وارد شهر برلین شد. بار اول دو هفته را در آلمان سپری کرد. بار دوم در ماه اپریل برای بازدید غیررسمی به آلمان سفر کرد و حدود سه هفته در آن کشور به سر برد. آلمان آن روزگار پس از شکست در جنگ جهانی اول منزوی شده بود. بعد از سال ۱۹۱۸ شاه افغانستان اولین رهبر یک کشور خارجی بود که برای دیدار به آلمان میآمد. حکومتهای هر دو جانب از این دیدار ...ادامه... |
|||||||||||||||
29.09.2019 سخن روز آسمایی نگاهی به روند انتخابات و وظایف بعدی ما انتخابات ریاست جمهوری- برنده ها و بازنده ها و مسوولیت ما ...ادامه... |
|||||||||||||||
20.09.2019 سخن روز در انتخابات پیشرو این که کدام نامزد برنده میشود یک رخ مسأله است و رخ دیگرش این که هر رأیدهنده صرف نظر از این که به کی رأی بدهد و یا ندهد، با اشتراک در انتخابات در واقع به نظام جمهوری و به مردم سالاری رأی خواهد داد و مخالفت اش را با برگشت به گذشته های فاجعه آور، ابراز خواهد کرد . هر قدر اشتراک مردم در انتخابات گسترده تر و روند انتخابات سالم و بدون کاستی باشد، بهه همان پیمانه چانس...ادامه... |
|||||||||||||||
19.09.201919.09.2019 فرشته بیگم انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب من آنچه مینویسم ربطی به کمپاین ندارد و به عنوان یک شهروند باور های شخصی ام است. نه از کسی وعده ای گرفته ام و نه پولی به همین دلیل هم وجدانم راحت است! در سال 2014 از تیم اشرف غنی حمایت کردم و خیلی ها فکر کردند دلیل حمایتم قرارگرفتن جنبش و جنرال دوستم در آن تیم بود. ولی نه....ادامه.... |
|||||||||||||||
04.09.2019 سرور دانش معاون رییس جمهور صلح- آری اما نه به قیمت نفی جمهوریت! در این روزها چندین نشست رسمی بین آقای خلیلزاد نماینده خاص ایالات متحده امریکا در امور صلح و رئیس جمهور افغانستان و سایر شخصیت های سیاسی دولتی و غیر دولتی برگزار شد و توضیحاتی از طرف ایشان در زمینه مسوده موافقتنامه صلح بین امریکا و طالبان ارائه گردید و سؤالاتی نیز مطرح شد که به برخی از آن ها پاسخ داده شد. حقیقت این است که برای تحقق صلح که از آرزوهای دیرینه مردم افغانستان است، از هیچ نوع تلاش و قربانی نباید دریغ کرد؛ اما در عین حال چند موضوع بنیادی است که هنوز قابل دقت است و با مردم باید شریک ساخته شود و نمی توان تحت عنوان صلح به آسانی از کنار آن ها گذشت و این حق مردم افغانستان است که در پایان باید پاسخ قناعت بخش بیابد. در این رابطه چند موضوع ذیل قابل تأمل است....ادامه... |
|||||||||||||||
۱۸ اگست ۲۰۱۹
و وظایف مبرم ملی ما در مرحلهٔکنونی
بیایید صدمین سالروز استقلال افغانستان را با
بزرگداشت از مبارزان نامدار و گمنامی که زنده گی شان را وقف آزادی ، استقلال
و سربلندی افغانستان کردند، تجلیل نماییم.
بیایید آن اطمینان به نفس و روحیهٔ اتحاد ملی را که مردم افغانستان را قادر
ساخت تا در سه نبرد تاریخی بر استعمار پیروز شوند، برای غلبه بر دشواری ها و
خطرات پیشرو، دوباره احیا نماییم.
بیایید تا در صدمین سال استرداد استقلال افغانستان، در مورد گشایش راه برون
رفت سالم از بحران جاری و رسیدن به فردای بهتر فکر کنیم – آرمان های سترگی که
نهضت امانی برای آزادی،استقلال ،نوسازی و پیشرفت معاصر افغانستان و بهروزی
جامعه افغانی مطرح کرد، قطب نمای این فردای بهتر است.
بیایید تا با تحلیل تمام حجم تجارب یک سدهٔ اخیر و گرفتن درس ها و عبرت های
لازم از آن ، با روشنگری و ایجاد گفتمان معاصر ، زمینه ها و توانایی های
لازم فکری و فرهنگی را برای تحقق آرمان های سترگ غلبه بر عقلمانی قرون و
رسیدن به پیشرفت، ترقی و بهروزی جامعهٔافغانی ایجاد نماییم.
و بیایید تا برای حفظ دستاوردهای
۱۸
سال اخیر و حفظ زمینه ها و امکانات برای تعمیق، استحکام و گسترش این
دستاوردها در یک صف متحد از وطن و نظام جمهوری در برابر مخاطرات موجود دفاع
کنیم. |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
6.08.2019 از نشرات «ناب»
نهضت دورهٔ امانی با دو آرمان به هم مرتبط و دو سربلندی سترگ استرداد استقلال و آغاز کوشش برای پیشرفت، نوسازی معاصر و بهروزی افغانستان و جامعهٔ افغانی در تاریخ ثبت شده است. نهضت زنان بخش جدایی ناپذیر این آغاز نو تاریخی بود. در دورهٔ امانی بود که زنان برای نخستین بار فرصت حضور در عرصه های گوناگون زنده گی اجتماعی را یافتند. نخستین نهاد مبارزه برای حقوق زنان به نام انجمن نسوان در همین دوره تأسیس گردید؛ نخستین مکاتب برای دختران و زنان در همین دوره بنیاد نهاده شد؛ نخستین گروه دختران برای دریافت تحصیلات عصری در همین دوره به خارج فرستاده شدند؛ نخستین نشریهٔ اختصاصی برای زنان در همین دوره پا به عرصهٔ وجود نهاد؛ در نخستین قانون اساسی و سایر قوانین موادی مبتنی بر رعایت حقوق زنان درج گردید؛ در همین زمان نخستین گام ها برای...ادامه... |
|||||||||||||||
12.08.2019 محمد محق پژوهشگر امور دینی و سفیر افغانستان در مصر نقد نظریه 'شورای حل و عقد' طالبان به جای انتخابات برخی از گروههای بنیادگرا، از جمله طالبان، القاعده و داعش، ساز و کار انتخابات به شیوه کنونی را مردود میدانند و به جای آن شیوه دیگری را به نام شورای "اهل حل و عقد" پیشنهاد میکنند. آنان این شیوه را بهترین راه انتخاب کسی میدانند که در رأس قدرت قرار بگیرد و نامش خلیفه یا امیرالمومنین گذاشته شود. اهل "حل و عقد" در لغت یعنی...ادامه... |
|||||||||||||||
12.08.2019 غرزی لایق له نورو هغو ټيمونو سره په پرتله چې تل يې د خلکو د سالاريت تر ټولو ستر بنسټ يعنې ټاکنې يې د "مؤقتې ادارې" ، "عبوري حکومت" او "سرپرست حکومت" په گټه او دا ډول نورو کږو وږو پلمو قرباني کول، دولتساز ټيم په کلکه د ټاکنو د پر لارهاچولو او د ولسواکۍ د بنسټيزکولو له لارې د وگړو د حقوقو ، د وروستيو کلونو د ديموکراتيکو لاستهراوړنو او د جمهوري نظام د پايښت څخه په غوره بڼه ساتنه کړې او د رأيو تر صندوقونو پورې په زړورتيا او پرته له ښويېدنې د افغانان...بشپړ متن... |
|||||||||||||||
20.07.2019 یما ناشر یکمنش
حکومت طالبان اولین حکومت تاریخ است که به دست طلاب مدارس دینی در افغانستان ساخته شده است. یکی از پیشزمینههای تشکیل حکومت طالبان ایجاد حکومت مجاهدین بود. به همین دلیل، شباهتهایی میان سیاستهای فرهنگی حکومت مجاهدین و حکومت طالبان وجود دارد. در مورد موسیقی میتوان گفت که سیاست طالبان ادامهی سیاست موسیقی مجاهدین بود. طالبان سیاست مجاهدین را با شدت و حدت بسیار بیشتری پیگیری کردند و در تاریخ سانسور موسیقی در جهان امروز باب جدیدی گشودند. نابود کردن نوار، آلات موسیقی و وسایل پخش موسیقی در دههی نود میلادی از نوآوریهای سیاست فرهنگی طالبان است که پیش از آن در جهان نمونه نداشت. شهرت یافتن افغانستان در آن سالها به کشوری عاری از موسیقی ناشی از همین سیاستها بوده است. طالبان با فتح کابل اولین گام مهم را در مسیر ...ادامه... |
|||||||||||||||
18-07-2019
محمد محق
سفیر افغانستان در مصر
طالبان از کدام اسلام سخن میگویند؟
در
افغانستان تقریبا همه مردم گزارشهای مربوط به گفتگوهای صلح را با اشتیاق و
همزمان با نگرانی دنبال میکنند. اشتیاق به دلیل امیدواری به پایان جنگ و
گشایش صفحه نوینی در تاریخ این کشور که نوید دهنده فردایی تهی از خون و خشونت
باشد؛ و نگرانی از بابت اینکه صلح مورد نظر به چه بهایی و با پرداخت چه
هزینههایی به دست خواهد آمد.
یکی از اسباب عمده نگرانی مردم همین ترجیعبند سخن طالبان است که پا ضرب در
هر موضوعی مطابقت با اسلام یا اصول اسلامی را تکرار میکنند. اصرار طالبان بر افزودن قید 'اسلامی ' به دنباله هر چیز این برداشت را در ذهن جامعه تداعی میکند که ...ادامه... |
|||||||||||||||
11-07-2019 سخن روز چند نکته پیرامون «کنفرانس دوحه» «کنفرانس بین الافغانی صلح در دوحه» نشان داد که در طرز برخورد طالبان تغیرات نسبی به وجود آمده است و اما نه در طرز تفکر و مرام شان : طالبان با آنانی که مخالف شان اند نشستند و صحبت کردند؛ و اما طالبان کوشیدند که از الف تا به یا را با پیشوند و پسوند اسلامی گره بزنند- البته اسلامی مطابق به خوانش طالبی. طالبان از تعهد به ارزش ها و موازین مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون های متمم آن، از پذیرش اصل جمهوریت و مردمسالاری و از پذیرش زنان به حیث شهروندان برابر و تام الحقوق امتناع ورزیدند. خوب ما نمیتوانیم توقع داشته باشیم که طالبان مانند ما فکر کنند. طالبان نیز این حق را ندارند تا از دیگران بخواهند تا مانند آنان فکر کنند. اصلاً طرز تفکر نمیتواند موضوع مذاکرات صلح باشد. و اما این که در این گونه موارد با طالبان بحث و گفت و شنود صورت بگیرد، گپ دیگری است. موضوع محوری در مذاکرات صلح این نیست تا طرف ها ...ادامه... |
|||||||||||||||
11-07-2019 خوشحال آصفی طالبا! امتیاز یکطرفه ناممکن است* بالاخره نشست بین الافغانی صلح افغانستان هم؛ در دوحه به پایان رسید و همزمان با آن دور هفتم مذاکرات صلح میان هیات امریکا و طالبان نیز پس از یک وقفۀ دو روزه،دیروز از سر گرفته شد. امیدواری و خوشبینی جوانب مختلف هم نسبت به گذشته بیشتر شده و این نشستها را مثبت میدانند. از ارگ گرفته تا قصر سپیدار، دونالد ترامپ و زلمی خلیلزاد؛همه ابراز خوشبینی کردند،تا حدی که آقای خلیلزاد در تویتی نوشت ...ادامه... |
|||||||||||||||
09.07.2019
نشست دو روزهی
«بینالافغانی صلح» در دوحه، پایتخت قطر با صدور یک قطعنامه هشت مادهیی
پایان یافت. در قطعنامهٔ پایانی
این نشست از اصل جمهوریت و مردمسالاری تذکری وجود ندارد.
و اما، در
قطعنامه آمده است که «حاکمیت نظام اسلامی، تامین عدالت
اجتماعی و سیاسی، تامین حقوق اساسی شهروندی، وحدت ملی، استقلال و حفظ تمامیت
ارضی، ارزشهای اند که تمام افغان ها به آن متعهد میباشند.
از تعهد به اعلامیهٔجهانی حقوق بشر و کنوانسیون های مرتبط به آن و آزادی بیان و رسانه ها نیز سخنی در قطعنامه وجود ندارد. گفته میشود که علت عدم درج ارزش ها و موازین یاد شده مخالفت طالبان بوده است. به این معنا که طالبان حاضر نبوده اند تا از مخالفت با ارزش ها و موازین مذکور دست بردارند. البته شمار زیادی از کسانی که از افغانستان به دوحه رفته بودند، از قانون اساسی و نظام و دولت برخاسته از آن و دستاوردهای ۱۸ سال اخیر دفاع کردند. اما تعدادی نیز بودند که خلاف این اصل عمل کردند.
متن کامل قطعنامهٔ مشترک «کنفرانس بین الافغانی صلح» در دوحه
|
|||||||||||||||
آرشیف مقالات سال 2019 | |||||||||||||||
آرشیف مقالات سال 2018 | |||||||||||||||
آرشیف مقالات سال2017 | |||||||||||||||
آرشیف مقالات سال 2016 | |||||||||||||||
آرشیف مقالات سال 2015 | |||||||||||||||
آرشیف مقالات سال 2015 | |||||||||||||||
بخش دوم آرشیف سال 2015 | |||||||||||||||
آرشیف سال 2014 | |||||||||||||||
آرشیف سال 2013 | |||||||||||||||
آرشیف سال 2012 | |||||||||||||||
آرشیف سال 2011 | |||||||||||||||
آرشیف سال 2010 | |||||||||||||||
آرشیف سال 2009 | |||||||||||||||
آرشیف سال 2008 | |||||||||||||||
آرشیف صفحهء فرهنگ تفکر، مباحثات و صفحات و یژه | |||||||||||||||
لینک های مهم صفحات آسمایی: مباحثات و صفحات ویژه ورود به آرشيف عمومی آسمایی |