آسمایی - آرشیف  2017

اسناد، مقالات ، تحلیل ها و تبصره ها:

08.08.2017

ف. هیرمند

"موضع گیری" و  انواع "مواضع"

سهم گیری و شمول در یک عملیۀ فزیکی و یا ذهنی زمانی می تواند از سطح بلند صحت برخوردار باشد که توأم با شناخت دقیق از"چند و چون عملیه" و تشخیص واضح از انتخاب خود صورت گرفته باشد.

در این چند روز حرف های زیادی به ارتباط وقایع دلخراش وطن بخت برگشتۀ ما زده می شود هر کسی و هر گروهی به نحوی در این قضایا...ادامه...

 

19.07.2017

سخن روز آسمایی

به توطیه گران فرصت ندهیم تا گذشته را تکرار کنند

با توجه به اوضاع و احوال کنونی کشور ،  میتوان گفت که اگر باز دچار خطا شویم ممکن و محتمل است تا کشور و جامعهٔ ما به پرتگاهی سقوط کند که نه تنها همه دستاوردهای دورهٔ‌ پسا طالبانی را نابود بسازد، بل ممکن و محتمل است کشور و جامعهٔ را با فاجعهٔ‌ بزرگتر از هر فاجعهٔ‌ گذشته مواجه بسازد.

به همین جهت این بسیار مهم است تا...ادامه...

 

19.07.2017

ف. هیرمند

اخلاق سیاسی -  یک ضابطهٔ‌ ضروری

آنچه را که امروز به نام سیاست عمل می شود، مشکل است تا در کنار اسم "اخلاق" قرار دهیم، ولی نه ... "اخلاق سیاسی" به حیث یکی از شعبات اخلاق، مورد تعمق و توجه است و تا هنوز اخلاق زنده است و می تواند و باید احکام اش را بر سیاست تطبیق و تحمیل کند ...ادامه...

 

09.06.2017

پرتو نادری

داعش و آیندۀ افغانستان

در روزگاری که طالبان  در همیاری با القاعده کابل را قبضه کرده بودند، کسی گفته بود افغانستان سرزمینی است که رهبر ندارد و بن لادن رهبری است که سرزمین ندارد. از این رو افغانستان و بن لادن خیلی با هم جور آمده اند. این سخن را از آن گفتم که در این روزها از شکست داعش در کشورهای عراق و شامات یا سوریه سخن گفته می شود. فکر می کنید وقتی داعش در این کشورها به شکست بزرگ رو به رو شود، آن گاه هستۀ رهبری و امکانات رزمی خود را به کدام کشور خواهد برد، یا کدام کشور را پایگاه قرار خواهد داد؟  در پیوند به آیندۀ یک چنین حرکت‌های تند رو مذهبی سخن گفتن دشوار است؛ با این حال  من می پندارم  که افغانستان، برای آنان بهترین سرزمین خواهد بود. با استفاده از شبکه های افراطی که در منطقه پدید آمده، آنان به آسانی هم می توانند خود را به افغانستان برسانند. این که شماری از دوستان می گویند: داعش در افغانستان پایگاه اجتماعی ندارند و...ادامه...

29.05.2017

 بزرگداشت از کاندید اکادمیسین پوهاند دوکتور احمد شاه جلال- اطلاعیه

 

27.05.2017

حمید عبیدی

د  هلمند نوی ملاله او د بلا سیوری

د بلا سیوری‌،  د اغلې نسیمې باري د ۱۵  لنډو کیسو لومړنۍ ټولګه ده چی په دی ورستیو کی  کې چاپ شوی دی.

د  یوی ښځینه لیکوالی د داستانی ټولګی چاپ کومه نوی خبره نه ده. خو په هلمند کی دا یوه نوی حادثه ده- هغه هم په اوسنی جنګ ځپلی هلمند کی چی هان د نجونو تعلیم او تحصیل د سر په بیه تمامیدای شی.

د هلمند په اوسنی ډیر کړکیچن او جنګ ځپلی حالاتو کی  چی  یوه ۲۴ کلنه ملاله پورته کیږي او د ښځو  د زړه ږغ د قلم په ژبه انځوروي، نو دا...بشپړ متن...

11.05.2017

دموکراسی و مسؤولیت روشنفکری

دموکراسی و مسؤولیت روشنفکری اثر تازه یی است که به بازار کتاب عرضه شده. عباس پویا در این اثر چهار مقاله از فیلسوفِ جامعـۀ باز، کارل رایموند پوپر، را به فارسی برگردانده است. این مقالات سال‌ها پیش (1998 و 1999) در مجلۀ وزین سراج که جمعی از فرهیخته‌گان مهاجر افغانستان در ایران منتشر می‌کردند، چاپ شده است‌‌. اینک انتشارات تاک در کابل همان مقالات را با اندکی تغییر و جرح و تعدیل به صورت کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. عنوان کتاب انتخاب مترجم است.

این مجموعۀ مقالات با کسب اجازه از دانشگاه آلپن ـ آدریا (Alpen-Adria-Universitaet) که حافظ و دارندۀ کپی‌رایت آثار پوپر است، منتشر شده است.

دلایل بسیاری را می توان برای خواندن این کتاب برشمرد. به برخی از این دلایل عباس پویا، مترجم کتاب، در پشت جلد این اثر اشاره می کند:

کارل رایموند پوپر یکی از...ادامه...

 

08.05.2017

نور محمد غفوری

نورم ها و ارزش های اجتماعی

جامعۀ انسانی در هر پلۀ رشد تاریخی تکاملِ خویش دارایِ ارزش ها، نورمها و قواعدی است که باعث تنظیم حیات اجتماعی آن میگردد. بدون موجودیت و رعایتِ چنین ارزش ها، نورم ها و قواعد انتظام معاملات و رفتار روزمرۀ مردم برهم میخورد.

هرگاه یک جامعۀ مشخص تحت نظر و مطالعه قرار داده شود، دیده میشود که افرادِ مختلف آن با وجودی که در زنده گی روز مره برخوردهای متفاوت از همدیگر را دارند، اما اکثریت مطلق شان در برخورد های عمده با هم مشابهت دارد و طرق اساسی رفتار، حالت و نوعیت تفکر شان دارای شاخص های عمدۀ مشترک می باشد. بسیاری از این ارزش ها و نورمها از تصورات و عادات اخلاقی مردم سرچشمه گرفته، در کتابی درج نیست و قانونی تعمیل آن را جبرِی نمیسازد، اما...ادامه...

30.04.2017

سخن روز آسمایی

در مورد سخنرانی آقای حکمتیار در لغمان

اگر کسی انتظار داشت که آقای گلبدین حکمتیار از اسلام سیاسی و اخوانی گری ببرد، پس از بیانیه وی در لغمان باید فهمیده باشد که وی از سطح تفکر راشد غنوشی تونسی بسیار فاصله دارد فاصله یی که نه تنها بقیه عمرش ، بل حتا شاید یک عمر دوباره نیز برای رفع آن کافی نباشد.

راشد غنوشی هنگامی که از پس ۲۲ سال تبعید شش سال پیش به تونس برگشت ، نه تنها در حرف ، بل همچنان در عمل نشان داد که با اخوانی گری بریده است. به همین علت نیز است که بهار عربی در تونس خزان زده و جهنمی نشد.

غنوشی تأکید ورزید :‌ دموکراسی را بدون هیچگونه محدودیتی می‌پذیریم و تصمیم مردم را نیز، چه با ما موافق باشند و چه مخالف، قبول می‌کنیم- در عمل نیز وی این کار را کرد.

حزب اسلام‌گرای "نهضت" تونس تحت رهبری راشد غنوشی سال گذشته در کنگرهٔ اش با پذیرش تفیک میان دین و دولت و حتا دین و سیاست ،‌ از بیخ و ریشه با پیشینهٔ اخوانی خودش تصفیه حساب کرد .

در همین راستا...ادامه...

 3.05.2017

پیام انجمن حقوقدانان افغان در اروپا در کنفرانس سالانه جرگه افغانان مقیم در اروپا

 

 3.05.2017

نور محمد غفوری

د معنوی ویاړونو ساتل د مادی شتمنیو په څیر اړین دی

 

27.04.2017

از نشرات ناب

زرغونه عبیدی

در بارۀ کتاب من یک آلمانی از افغانستان استم

از گودی پران باز تا به کارفرما

نادیه قانع  کتاب را به نام وطن، به نام پدر و به نام همسرش آغاز کرده است. پدر توانسته است تنها در هفت سال اول زنده گی نادیه در کنار او بماند، تازه به سن بلوغ رسیده بود که وطن را ناچار باید ترک میگفت. پیوند زنده گی مشترک او با جمیل  همسرش  که عشق اول و بزرگ نادیه  بود ، در مهاجرت از هم میگسلد. یعنی در زنده گی نادیه حضور قوتبخش سه بنای مهم از طفولیت تا چندی بعد از سن بلوغ، یکی بعد دیگر ناپدید شده اند.

شرح احوال زنده گی نادیه قانع زن پیشتاز افغان در ایالت ایسن آلمان،  به سوال این که او چه گونه و با کدامین نیرو توانسته است ضربات اینهمه زلزله را در عمر جوانش تحمل و در نهایت متکی به خویش زنده گی را موفقانه پیش برده و برای فامیل، وطن اول و وطن دوم اش  مصدر خدمات قابل توجه گردد، جواب های شگرف و روشن داده است.

با مطالعۀ کتاب،  خوانندۀ علاقه مند از سطر به سطر و از صفحه به صفحه میداند که نه تنها عادت  نواندیشی و نو پذیری و به خصوص جرئت این زن جوان افغان در پذیرش خطر و گذاشتنِ قدم به راه های هنوز نرفته از جانب دیگران، باعث شده است تا او با معجزه های کوچک و منتظر در راه  اش روبه رو  و برای ممکن ساختن آنچه که شاید  بسیاری اشخاص از همان آغاز آن را ناممکن پندارند، راه ها و روش های ممکن ساختن را جستجو کرده و یافته است. خاطرات هفت سال زنده گی آوان طفولیت نادیه با پدر، چنان سرشار و برای بقیه عمر او پر اثر، نیروبخش و سازنده بوده است که من در این نوشته طولانیترین مکث را بر آن معطوف داشته ام.

 نادیه میداند که دیدگاه جامعۀ غرب در مورد سنت چهار زن داشتن یک مرد مسلمان ...ادامه...

27.04.2017

نور محمد غفوری

بم او ترور د حل لار نه ده!

کله چې د ملي اردو په څلورسوه بستریز روغتون تروريستی حمله وشوه، د ټولو افغانانو او نړیوالو له پاره دا له تعجبه ډکه پیښه وه. د پیښې تر مخه چا دا تصور نه کاوه چې په اوسنۍ زمانه کې دې د سیاسی ځواک د نیولو له پاره جګړه په داسې خدعه او نیرنګ واوړی، چې ټول انساني، افغاني او اسلامي اصول او ارزښتونه د تر پښو لاندې کړي. په مریضانو د ډزې وشي، ډاکتران چې بې له تعصب او تبعیضه د هر مریض تداوي یې دنده ده، د کار پر ځای کې شهید، زخمی او وډارول شي.

دا پېښه لا نه وه سړه شوې چې...بشپړ متن...

26.04.2017

ف. هیرمند

مسلخ "نسل کشی" نسل ها

هیچکسی، هیچکسی نپرسید، که بر سر این کشور چه بلایی آمد، بر سر این قطعۀ کهسار و خاکسار چه مصیبتی زد، احدی فریاد های سوراخ سوراخ شده ها را نه شنید. هیچ آدمی، تیرباران شده ها را نه شمرد. هیچ انسانی جسد های انباشته را حساب نه کرد. هیچ شخصی، از گم و گور شده ها حسابی نه داد، وآنان را به حساب نیاورد. هیچ موجودی نشانه های شکنجه را و فرورفته گی های چکمه ها را که در رخسار اجساد نقش بسته بودند، جدی نه گرفت. هیچ حسابگیری، به سنجش سر بریده ها زحمتی نه کشید. هیچ میزانی، سینه های بریده را وزن نه کرد. هیچ محاسبی دست و پا های دور افتاده را، گوش و بینی های بریده شده را، جمجمه های سوراخ شده از گلولۀ داغ و از میخ را، ثبت نه نمود- گویی هیچ چیزی هیچ چیزی رُخ نه داده است؛ واقعه یی به اندازۀ گال هم به وقوع نه پیوسته است!...

هیچ انسانی، میلیون ها موجود زنده را که در درون خود مرده اند، به حساب نه گرفت. آری در این جا هیچ حساب و...ادامه...

23.04.2017

حمید عبیدی

سخنی در غم زخمی شدن  شاهین

من با تمام وجود در عزای ملی برای قربانیان قول اردوی شاهین و غم و اندوه خانواده های قربانیان شریکم؛

 - من در خشم ملی علیه آنانی که جوانان ما را کشتند شریکم؛

-  و اما من در این پرسش ملی نیز شریکم که چرا و چه گونه دشمن به این آسانی توانست داخل یک قول اردویی که در حالت احضارات محاربوی است داخل شود و به چنین کشتاری بپردازد؟!...

-  من در این خواست مبرم ملی نیز شریکم که باید همه عوامل و زمینه های بروز این فاجعه شناسایی و برمبنای آن تمام تدابیر لازم اتخاذ و عملی گردند که دشمن دیگر نتواند حوادثی شبیه به حمله بر شورای ملی، شفاخانهٔ چهارصد بستر و قول اردوی شاهین را تکرار کند و اگر بالفرض بخواهد به حملات مشابه دست بزند، چنان پاسخی دریافت کند که باید دریافت نماید.

-  من در این خواست مبرم ملی نیز شریکم که دشمن را باید با قاطعیت تمام شکست داد. و این را نیز میدانم که این کار تنها با تفاهم،‌ همبسته گی و اتحاد ملی امکان پذیر خواهد شد. به آنانی که میخواهند از هر فرصتی برای ایجاد تفرقه و نفاق سوواستفاده کنند، فرصت ندهیم.

تا جدا هستیم انگشتان افگاریم ما

مشت اگر گردیم از آن دندان ها خواهد شکست

19.04.2017

ف. هیرمند

 جوامع عقب مانده و ناسیونالیزم

قبلاً در نوشته یی پیرامون ناسیونالیزم معاصر کشور های پیشرفته نکاتی تذکر به عمل آمده بود، نیاز به این احساس شد که در بارۀ ناسیونالیزم کشور های عقب مانده نیز مواردی ردیف شود چرا که این دو ناسیونالیزم با وجود نام و بعضاً خصایل مشابه، بنابر ساختار های متفاوت محل ظهور شان و نیاز های متفاوت گروه ها، اقشار و طبقات مختلف در دو جامعۀ ناهمگون، دارای ماحصل و نتایج و لذا دارای ماهیت متفاوت خواهند بود. در این نوشتۀ یادداشت گونه سعی شده است بعضی از جوانب و خصایل "ملت گرایی" یا ناسیونالیزم در جوامع رشد نیافته به ارتباط به نحوۀ کار و فعالیت پیرامون ملت سازی در آن جا ها توضیح و به معرفی گرفته شود.

همانطور که تشکل "ملت"...ادامه...

15.04.2017

نور محمد غفوری

  مبارزه د څه له پاره؟

 سیاست علم دی او د سیاسی ګوندونو جوړول او چلول د سیاست جز دی. سیاسی مبارزه چې په دموکراتیکو شرایطو کې د خبرو او مطبوعاتو له لارې په سوله ایزه توګه پرمخ وړل کیږی، ټاکلی هدفونه لری او باید وئې لری. بې هدفه هڅې او بې پلانه او پروګرامه لاس او پښې غورځول، تشکیلات جوړول او پړسول او یو له بله سره ستړي کوونکی بحثونه کول وخت او...بشپړ متن...

14.04.2017

حمید عبیدی

 در بارهٔ‌ پیام سیاسی کاربرد سوپر بم

من کارشناس امور نظامی نیستم تا در مورد ابعاد نظامی و این که کاربرد همچو بمی از نظر نظامی موجه بود و یا نبود، سخن بگویم. و اگر کسی به عنوان کارشناس نظامی  در این باره ابراز نظر میکند باید حداقل کافی اطلاعات در مورد خصوصیات مواضع داعش در آچین و خصوصیات سوپر بم امریکایی داشته باشد  تا بتواد در مورد مسوولانه سخن بگوید.

و اما ،  به حیث تحلیلگر سیاسی میتوانم بگویم که ...ادامه...

 

14.04.2017

منیژه باختری

چند نکتهٔ فشرده در پیوند با

پرتاب بزرگترین بمب غیر اتمی امریکا

در ولسوالی آچین ننگرهار 

جنگ با طالبان و تقابل با تفکر طالبانی یکی از مشروع ترین جنگ های تاریخ افغانستان است. طالبان که با حملات انتحاری و وحشیانه دست به کشتار مردم بیگناه و تخریب دارایی های عامه می زنند، نزد اکثر مردم افغانستان منفور اند. جدا از این که جنگ یگانه راه حل برای ریشه کن ساختن طالبان نیست و با اعتراف به این که جنگ راهکار انسانی نیست، باید گفت که...ادامه...

14.04.2017

 میر عبدالواحد سادات  

مادر بمب ها - پیام امریکا به جلسه مسکو

دور جدید بازی بزرگ و یا سومین دور این بازی کثیف ، خونین ترین صفحات تاریخ افغانستان را رقم میزند. این جنایت امریکا که مادر بمب ها را در کشور ما آزمایش نمود ، به خاطر سرکوب تروریستان شرارت پیشه داعش و طالب و... نه ، بل پیام به جلسه فردای مسکو است.

 اگر هدف تروریستان ددمنش است ، چرا...ادامه...

 

05.04.017

ف. هیرمند

فاصلۀ ناسیونالیزم معاصر و پوپولیزم

زمان ما زمان بیروبار و تیله گکان است که بسیاری از روند ها، تمایلات و گرایش ها با هم "گد" خورده و در همدیگر خلط شده و زمانی با هم آمیخته اند؛ در حالاتی این درهم آمیخته گی، شگفتی های پیشرونده  یی  را خلق کرده اند. و در وضعیت های هم باعث ایجاد موانع جدی و واپسگرایی پیچیده  یی  شده اند.

آمیزش ناسیونالیزم معاصر که گرایش عمدۀ راست افراطی زمان ما را در کشور های پیشرفته تشکیل می دهد و پوپولیزم که به ابزار تحقق عملی این ناسیونالیزم مشابه است، نوعی...ادامه...

04.04.017

نورمحمد غفوری

اهمیت همنوایی با مسیر قانونمند تکامل اجتماعی

دانشمندان علوم اجتماعی  شیوه های مختلف زنده گی بشری را در راستای تاریخی بر مبنای کشفیات باستانی، تحلیل ها و نتیجه گیری های علمی مشخص کرده اند. بنی آدم از شیوه جنگلی به طرز زنده گی غارنشینی و از آن به زنده گی شهری و متمدن کنونی رسیده است. جوامع بشری در طول تاریخ از مراحل ...ادامه...

03.04.2017

چند نکته پیرامون گمراهی های دیورندی پدرامانه و یونانه...

...بالفرض افغانستان همین لحظه خط دیورند را بدون چون و چرا به رسمیت بشناسد و به علاوهٔ‌ آن از پاکستان یک معذرت هم بخواهد که از اول این خط را به رسمیت نشناخته بود و حتا یک خط بینی هم بکشد که پس از این دیگر دیورند را مورد پرسش قرار نخواهد داد،‌ آیا تضمینی وجود دارد که نظامیان پاکستانی دیگر از سر کل ما دست برخواهند داشت؟!...

۳- خیال پلو اسماعیل یونانه...ادامه...

 

22.03.2017

کاوه شفق

۲ حمل، مصادف با ۲۲ مارچ، روز زن افغان!؟

یکی از تفاوت های عمده میان واقعات فکری در تاریخ اروپا و جامعه ی ما در این است که در اروپا هر تفکری جریان پیدا می کند و سبب تغییر در اندیشه ی انسان اروپایی می گردد، در حالی که در جامعه یا جوامع ما هر تفکری منحصر به فرد می ماند و آب از آب تکان نمی خورد. فکر کنید اگر خیام یا مولانا در غرب می بودند، شاید ریفورماسیون (اصلاحات دینی) همان هزار یا هشتصد سال قبل آغاز می گردید. اندیشه های ابن سینا، فارابی، عطار، مولانا، حافظ و غیره در جوامع ما هرگز به جریان فکری مبدل نشدند. در غرب اما مارتین لوتر، کانت، هگل، نیچه، مارکس، سارتر، فروید و غیره هر کدام به جریان های فکری مبدل شدند.

چرا چنین است؟

بعضی ها بیسوادی مردم را دلیل می آورند، بعضی ها...ادامه...

20.03.2017

ورود به صفحه ٔ‌نوروزی آسمایی

19.03.2017

منیژه باختری

در جستجوی عدالت

18.03.2017

کانون هماهنگی زنان افغانستان

صدای مشترک برای مبارزۀ مشترک

همبسته گی ملی با زنان افغانستان

برای مبارزه بر علیۀ خشونت

16.03.2017

کانون هماهنگی زنان افغانستان

پیام مشترک نهاد ها و شخصیت های مستقل درکانون هماهنگی زنان افغانستان

به مناسبت دومین سالروز فاجعهٔ‌ ۲۸ حوت ۱۳۹۳ (مطابق به ۱۹ مارچ ۲۰۱۵)

10 مارچ 2017

افغانستان آماج جنایات علیه بشریت

05.03.2017

پیام میز مدور کانون هماهنگی زنان به مناسبت فرا رسیدن هشتم مارچ

هشتم مارچ امسال در شرایط بسیار حساس در جهان ،‌ منطقه  و کشور ما فرا میرسد.

این شرایط حساس ایجاب میکند تا ما با آگاهی و ارادهٔ‌ استوار برای دفاع از حقوق انسانی و قانونی خود  و دفاع از حق مردم افغانستان برای زنده گی در فضای صلح ، امنیت ، تفاهم ، دیموکراسی ، سازنده گی و بهروزی در پناه حاکمیت قانون و مخالفت با جنگ ،‌ ویرانگری ، زورگویی و نفرت پراگنی به...ادامه...

 

04.03.2017

سخن روز آسمایی

 

ما مردان افغان و هشتم مارچ

ما مردان افغان و هشتم مارچ

در آستانهٔ‌ رسیدن هشتم مارچ قرار داریم و ما مردان افغان نمیتوانیم با تقدیم تبریکات و تمنیات به مناسبت هشتم مارچ ، با  اهدای دستهٔ گل  و  اشتراک در محفل هشت مارچ ،‌ نوشتن یک مقاله  و ایراد  بیانیه دین و مسوولیت خود را نسبت به زنان افغانستان ادا کنیم.

- بیایید به وضعیت...ادامه...

قطعنامه ی گردهمایی جمعی از فعالان نهادها   

در پیوند به جنایات، مداخلات و حملاتِ راکتی پاکستان بر خاک افغانستان

پنجشنبه 5 حوت 1395 هجری- خورشیدی / 23 فبروری 2017 میلادی

ما نهادها به خصوص حركت هاى جوان محور، فعالانِ سياسى و مدنی با ایمان راسخ به خداوند سبحان و وفادای به وطن در حمايت از نيروهاى امنيتى و اعتراض عليه جنایات، اعمال وحشيانه و تروريستى، مداخلات، حملات و راكت پراگنى هاى پاکستان بر خاک افغانستان و بى كفايتى حكومت گردهم آمده ایم و نکاتِ را با حکومت افغانستان، جامعه ی جهانی شریک ساخته و اعتراضِ شدیدِ مان را برعلیه حکومت پاکستان اعلام می داریم...ادامه...

 

 23.02.2017

حمید عبیدی

به مناسبت روز جهانی زبان مادری-  بخش دوم

زهر بادا شیر مادر بر منی

 که زبان مادری گم کرده ام

پریروز در مورد ناکامی ام در زبان پشتو و صبغهٔ پدری زبان نوشتم و وعده سپردم که روز بعد در مورد زبان مادری بنویسم. اینک با یک روز تاخیر این کار را میکنم

راستش این که نمی دانم زبان مادری ام کدام زبان است!؟...

اگر زبان مادری زبانی است که مادر  به آن سخن میگوید، پس باید از مادرم بپرسم که مادرش با او به کدام زبان سخن میگفته است. خوب میدانم...ادامه...

21.02.2017

حمید عبیدی

به مناسبت روز جهانی زبان مادری-  بخش نخست

ناکامی من در زبان پشتو

من در مکتب یک بار و تنها در یک مضمون ناکام شده ام آن هم در دورهٔ‌ متوسطه و در مضمون پشتو.

نمیدانستم پارچه را چه گونه به پدرم نشان بدهم. خوب چاره نداشتم. پدرم وقتی پارچه را دید ،‌ چون باورش نمی شد ناکام مانده باشم ، ‌با تعجب پرسید:

-  چی در پشتو ناکام ماندی؟!...

در حالی که گلویم را بغض گرفته بود با ترس گفتم :

-  هان ای معلم پشتو پدر نا...

هنوز جمله در نا بود که ...ادامه...

20.02.2017

از نشرات ناب

شیما غفوری

به پیشواز از حلول هشتم و نزدهم مارچ

دختر فروشی در افغانستان داغ ننگی بر جبین انسانیت!

12.02.2017

محبوب ترین سیاستمدار آلمان رییس جمهور آلمان  شد

فرانک والتر شتاینمایر در اجلاس مجمع فدرال آلمان ، در همان دور اول  ۹۳۱ رأی به دست آورد؛ در حالی که برای انتخاب در این پست حداقل به ۶۳۱ رأی نیاز داشت.

شتاینمایر از سیاستمداران معروف حزب سوسیال دیموکرات، ابتدا  از سوی این حزب به حیث  نامزد ریاست جمهوری معرفی شد. سپس با توجه به این که وی از سال ها به این سو،  از  محبوب ترین سیاست مداران آلمان به شمار میرود  و این محبوبیتش فراحزبی است و در سطح بین المللی نیز اعتبار و شهرت گسترده دارد، چند حزب دیگر - اتحاد احزاب دموکرت مسیحی و سوسیال مسیحی ، سبز ها و دموکرات های آزاد- نیز از نامزدی وی ابراز پشتیبانی کردند.

چهار نامزد دیگر این مقام در مجموع حدود...ادامه...

09.02.2017

متن سخنرانی رییس جمهور غنی

در سیمینار علمی هشتادوششمین سالگردوفات

علامه فیض محمد کاتب

 

24.01.2016

دستگیر روشنیالی

ناسيوناليزم د دنيا موجودو ستونزو ته ځواب نه دی

 حل نړيوال کيدل دی

22.01.2016

سخن روز آسمایی

در  مورد ۴۵ مین رییس جمهور امریکا

نکات ماهوی نظریات اکثر کارشناسان اروپای غربی در مورد رییس جمهور ترامپ را میتوان چنین فشرده ساخت: 

- میلیاردری که هر چه در توان داشته برای اندوختن ثروت به کار انداخته،‌ هیچگاه هیچ اشتباهش را نپذیرفته و در افکار،‌ گفتار و کردارش نیز عناصر آن چنانی و از جمله پوپلیزم و ناسیونالیزم موج میزنند ...

- بسیاری از نامزدان پست های کلیدی ادارهٔ‌ وی  میلیاردر و بازیگران وال ستریت و جنرال های متقاعد سخت  محافظه کار اند...

کسانی که میگفتند میان کارزار انتخاباتی و سیاست عملیی که ادارهٔ ترامپ در پیش خواهد گرفت باید تفکیک قایل شد، ‌شاید...ادامه... 

سه شنبه ۲۸ جدی ۱۳۹۵ برابر با  17.01.2016

فراخوان برای نجات جنگلات افغانستان

ا

متن فراخوان و فهرست کامل نهادها و شخصیت های امضا کننده

15.01.2017

از نشرات ناب

زرغونه عبیدی

دادا

پروژۀ کومک به زنان پناهجوی افغان

خانم نادیه قانع یکی از زنان پیشتاز افغان در آلمان با پروژه " دادا " ابتکار ارزندهٔ تازه یی را برای خدمت به زنان پناهجوی افغان در فرانکفورت (Frankfurt am Main) آغاز کرده است.

خانم قانع بعد از سال ها تلاش در اثبات توانایی خویش در آلمان، امروز یک متشبث موفق و شخصیت سرشناس اجتماعی میباشد. او  به خاطر دستآوردها و خدمات ارزنده اش به دریافت عالیترین نشان جمهوری اتحادی آلمان مفتخر شده است.

پروژۀ دادا، از جانب اتحادیه زن "،  به منظور حمایت و تشویق، از آن  زنان پناهجوی افغان در آلمان است  که سن شان بالاتر از 25 سال است، درخواست پناهجویی شان تا حال پذیرفته نشده و محل اقامت شان در شهر فرانکفورت تعین گردیده است.

این زنان که به دلیل موقف حاضر پناهجویی شان تا حال اجازۀ استفاده از برنامه های پناهجویان پذیرفته شده را ندارند، باید به کومک این  پروژه امکان تطابق و تفاهم با امور زنده گی روزمره را با محیط محل اقامت شان، کسب بنمایند. هدف این پروژه آماده ساختن زنان برای کار و آماده گی برای گام بعدی و پیشرفته تر برای ادغام موفقانه در آلمان میباشد...ادامه...

معلومات به زبان آلمان

14 جنوری2017

تقبیح جنایت دهشت افگنانه تروریستی در شهر های افغانستان

افغانستان قربانی تروریسم بین المللی وافغانستان که تراژیدی خونبار آن معلول و محصول مداخله خارجی میباشد ، به مثابه قربانی تروریسم بین المللی ، کماکان آماج حملات دهشتبار تروریستان شریر بین المللی قرار دارد .

مراکز تمام باند های دهشت افگن و شرارت پیشه اعم از طالبان و حقانی ، القاعده ، داعش و ...ادامه...

 

11.01.2016

عبدالوکیل سوله مل

پوهاند کا کړ - یو خوږ انسان او یو لوی اکادمیک مورخ

 پوهاند کاکړ مې په لومړي ځل په پیښور کې د آزاد افغا نستا ن د لیکوالو په ټولنه کې چیرې چې په دنده بوخت وم ولید.

تل به مې په خوند او شوق وفا اونیزې ته ددوی رااستولې لیکنې لوستې. کلونه وروسته راسره په جرمنی کې د افغانستا ن د کلتوری ودې ټولنې په یوه سیمینار کې مخ شو او وروستی دیدن مې په 2007 کال کې په لندن کې هلته چې اوس دیره او اوسیدم.

سره له دې چې موږ...بشپړ متن...

 09.01.2017

دوکتور عارف پژمان

رحلت اندوهبار مورخ نامی پروفیسور  محمد حسن کاکر!

 07.01.2017

پوهاند دکتور محمد حسن کاکر چشم از جهان بست
 

با تأسف اطلاع یافتیم که پوهاند دکتور محمد حسن کاکر ، سابق استاد تاریخ در پوهنتون کابل و دانشمند و نویسندهٔ‌ سرشناس، به علت بیماریی که داشت به تاریخ پنجم جنوری سال روان به عمر ۸۸ ساله گی چشم از جهان بست- روانش در بهشت برین شاد و آسوده  باد.

از پوهاند محمد حسن کاکر علاوه بر چند کتاب،‌ صدها مقاله ،‌ سخنرانی و گفت و شنود بر جا مانده اند.

مرحوم پوهاند کاکر از همکاران قلمی آسمایی بود.

کانون فرهنگی آسمایی مراتب غمشریکی خویش را به خانواده، ‌دوستان و همکاران پوهاند کارکر و همهٔ جامعهٔ ‌فرهنگی افغانستان تقدیم میدارد.

زنده گی نامهٔ کوتاه پوهاند دکتور محمد حسن کاکر

مصاحبه با پوهاند دکتور محمد حسن کاکر:قانون اساسی باید مطابق به ارزشهای مردم و اقتضاات عصر باشد

پوهاند دوکتور محمد حسن  كاكر:

 ولې منځ لاري او دموكراسي پلوه گوندونو تبارز ونكړ
توقع این كه مخالفین اید
یولوژی زدهء  دموكراسی ،  برای ایجاد و تقویهء دموكراسی كار كنند بی جا است ، اما این عملی است كه همه گان مكلف شوند تا كردار اجتماعی برابر با قانون داشته باشند و متخلفین از قانون در محكمه به گونهء قانونی مورد بازپرس قرار گیرند 

 پوهاند دکتور محمد حسن کاکړ:

جواب چند پرسش ( در رابطه به بحث روشنفکر و نقش او در جامعهء افغانی ) 

له پوهاند دکتور م. حسن کاکړ سره د آسمایی د مسوول چلونکی  اختصاصی مرکه

04.01.2017

سخن روز آسمایی

چند نکته در مورد اظهارات اخیر آقای عطا محمد نور

تبریکی سال ۲۰۱۷

20.12.2016

19.12.2016

پرتو نادری

یلدا آوردگاه نور و تاریکی!

آخرین شب پاییز، نخستین شب زمستان که درازترین شب سال است، آن را شب یلدا گویند . باورها براین است که دراین شب ویا نزدیک به آن تحویل خورشید به برج جدی ست. گاهی هم گفته اندکه یلدا نام یکی ازملازمان حضرت مسیح بوده است؛ اما چنین باوری طرفدارن زیادی ندارد. دهخدا درلغت‌نامه دراین پیوند نوشته است که: ظاهراً از بیت/ به صاحب دولتی پیوند اگر نامی همی جویی/ که ازیک چاکر عیسی چنان معروف شد یلدا / بعضی ازفرهنگ نویسان از جمله مولف برهان، پنداشته اند که یلدا نام یکی از ملازمان عیسی بوده است؛ ولی چنین نامی درزمرۀ ملازمان او درماخذی دیده نشده و"چاکری" کردن هم در بیت سنایی به معنی اختصاص یافتن زمان مزبور به ولادت وی می باشد.

در پیوند به ریشۀ واژۀ یلدا...ادامه...

12.12.2016

 تحلیل و ترجمه از احمد فواد ارسلا- کارشناس مطالعات تحلیل استخباراتی

درخواست شهید داود خان از امریکا برای همکاری استخباراتی 

جهت مقابله با توطیه ها برضد  رژیم جمهوری

 

کیسنجر وزیر خارجه امریکا با وحید عبدالله ، صمد غوث و دیگر اراکین دولتی افغانستان و امریکا در میدان هوائی کابل در اگست 1976

این ترجمه خدمت آن علاقمندان تاریخ و سیاست افغانستان که تاریخ را از نظر واقعیت های عینی و مستند مطالعه کرده و نتایج منطقی میگیرند و به روایات هوائی  و عقده ای ارزش قایل نیستند تقدیم میشود...ادامه...

 

09.12.2016

ف. هیرمند

کرامت انسانی

 ارزش بنیادی انسان

برای حرمت گزاری به انسان، برای حرمت گزاری به اعلامیۀ جهانی حقوق بشر

مستنطق با دندۀ چوبی که در دست داشت، تهدیدکنان می غرید: این دنده را می بینی، در ...ات... میکنم، اگر بازام در راه سم نه شدی اگر اقرار نه کردی به... مادرت ...، خواهرت را میاوریم که شهادت بدهد.... من چه احساس میکردم، حتی به خاطر آوردنش انسان بودنم را در عقب پردۀ ذخیمی از تردید قرار می داد، حس زشتی بر من چیره میشد، ، چیزی از من گرفته می شود، ارزشی در من کشته می شود، من...ادامه...

08.12.2016

دستگير روشنيالی

د بشري حقونو انقلاب تر ټولو لوی انقلاب

 د ما او تا انقلاب او د هر انسان انقلاب

 

06.12.2016

Ratbil Shamel- Ahang

Der ermordeten Freiburger Studentin zum Gedenken

05.12.2016

سخن روز آسمایی

چند نکته در مورد جنایت تکان دهندهٔ یک نوجوان افغان

پیام کنفرانس " افغانستان و حاکمیت قانون" 

 

گزارش خبری تدویر کنفرانس علمی انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

04.12.2016

ششمین کنفرانس قلب آسیا که در شهر امرتسر هند برگزار شده بود، امروز با صدور اعلامیه یی  به پایان رسید.

اعلامیه بر محو تروریزم در منطقه تاکید ورزیده است.  اعلامیه بار دیگر روی یک افغانستان با ثبات و آرام که همه آسیا را با هم پیوند دهد تاکید  کرده و  از مساعی حکومت افغانستان برای توسعه همکاریهای منطقه یی و ایجاد فضای اعتماد،  پشتیبانی کامل به عمل آورده است.

در همایش پایانی کنفرانس،‌ رییس جمهور غنی و صدراعظم مودی سخنرانی کردند.

سخنرانی رییس جمهور غنی و صدراعظم مودی - ویدیو

بخش هایی از متن سخنرانی رییس جمهور غنی

متن کامل اعلامیه: 
Full Text Of Amritsar Declaration At The 6th Ministerial Conference Of Heart Of Asia

 

آرشیف مقالات سال 2016
آرشیف مقالات سال 2015
آرشیف مقالات سال 2015
بخش دوم  آرشیف سال 2015
آرشیف سال 2014
آرشیف سال 2013
آرشیف سال 2012
آرشیف سال 2011
آرشیف سال 2010
آرشیف سال 2009
آرشیف سال 2008
آرشیف صفحهء فرهنگ تفکر،  مباحثات و صفحات و یژه