آسمایی فرهنگی :

- معرفی مجموعهٔ‌ داستان های کوتاه خانم قمر یلدا کرزی؛

- خالق رشید: د سپیو تود بازار؛

 - سليم شاه : د لندن ادبی بهیراو د اکبر کرګر د دو تازه کتابونو مخکتنه؛

- مسعود فارانی : عارف "عزیز" و کتاب «فرهنگ گذرکاه»؛

- هارون یوسفی: به نماینده گی یک تعداد از نماینده گان شورا ؛ دلال ها؛
عبدالوکیل سوله مل: کرګر او پښتو لنډه کېسه
؛

-  اکبر کرګر: برتولت برښت او د جيوردانو برونو کيسه؛
- هارون یوسفی: چکه چور ها؛

- هارون یوسفی: سرچپه؛

- رفعت حسینی: هجوم زخم؛

- م۔الف کرګر : پانته ييزم، وحدت وجود او هندې فلسفه؛

- عبدالوکیل سوله مل: قربانی راضی؛

- ع . رشید:‌په وینو لژند ننګرهار ته؛

- هارون یوسفی: چه شد؟

-  م۔ الف کرګر : د تصوف ريښه او بنسټونه؛

- هارون یوسفی:‌ به طور مثال؛

- عارف پژمان: تجاوز بر کودکان مهاجر افغان، در ایران اسلامی؛

- عارف پژمان : ریش « آقا» را باور کنیم  یا فرهنگ پنج هزار ساله را؛

- پرتونادری : دارالحکمت حکیم الحکما؛

- سیامک هروی: قصه و یک عالم حرف ناگفته؛

- ودان روښان : د دوو زمانو ټکر- د خوست د موساخیل ولسوالی د خلکو د پریکړی په هکله؛

- عبدالوکیل سوله مل: عشق و نفرت؛ و مطالب دیگر

 مطالب برگزیده از انترنت

مصاحبه با استیف کول در مورد وضعیت جنگ با تروریزم، دونالد ترمپ و موضوعات دیگر

لینک خبرگزاری ها ،‌ نشرات رادیویی و تلویزیونی

اخبار و گزارش های افغانستان

 باختر

پژواک ـ پښتو پژواک ـ دری
 طلوع نیوز آریانا نیوز تلویزیون ملی
بي بي سي: دري پشتو

    آزادي :

 پشتو دري 
دويچ ويلي:   پښتو دری
صداي امريکا: پشتو دري
رادیوی چین: دری پشتو
رادیوی روسیه: پشتو دری
ت ار ت- ترکیه دری پشتو
العربیه   العربیه    
رادیو فرانسه   فارسی

 

 

14.01.2019

ف. هیرمند

"دُشنام" زبان انزجار و نفرت

 

فحش، لعن،توهین و هتک حرمت 

از چند وقتی و یا شاید از چند سالی به این طرف الفاظ اهانت آمیز یعنی "دشنام"، "فحش"، "هتک حرمت" و "لعن" و... در میان ما افغان ها به طور چشمگیری افزایش یافته و مورد استفاده قرار میگیرد.

این مقاله تلاش  می نماید تا "دشنام" را تا حدی معرفی کند، و نیز علت شیوع و تسری آن در میان ما افغان ها را به  توضیح بگیرد.

  قبل از پرداختن به سایر ابعاد "دشنام"...ادامه...

 

09.01.2019

بحثی  روی مسأله جنگ و صلح

در افغانستان در مرحلهٔ‌ کنونی

-         چه ناگزيری یی باعث می‌شود تا جنگ با طالبان کنار زده شود و راه آشتی پیش گرفته شود؟

 ممکن‌ها و ناممکن‌ها در این باب چیست؟

-         اگر طرح‌های آغازین دولت و طالبان را کالبد شگافی کنیم، شدنی‌ها و ناشدنی‌ها کدام اند؟

-         عامل جهانی و نیت همسایه‌گان در پیوند با گفت‌وگو‌های صلح چیست؟

-         نقش پاکستان در پروسه‌ی صلح با طالبان، چه‌گونه ارزیابی شده می‌تواند؟

-         وضعیت کنونی چه مسایل و وظایفی را در برابر ما افغان ها قرار داده است؟

بحث گردان: سهیلا حسرت نظیمی

همسخنان : حمید عبیدی ،‌غرزی لایق و گلزار کاوش

سهیلا حسرت نظیمی : چه ناگزيری یی باعث می‌شود تا جنگ با طالبان کنار زده شود و راه آشتی پیش گرفته شود؟ ممکن‌ها و ناممکن‌ها در این باب چیست؟...ادامه...

 

03.01.2019

پوهنیار بشیر مومن

جامعه شناسی نفرت

نفرت  (Hate crimes ) عبارت  است از  احساسات و هیجاناتی است که همه ما  تا حدود  آن را تجربه نموده ایم. زمانی که  انسان در مقابله با چیزی یا مکان  یا شخصی دچار احساس ناخوش می‌شود و این احساس موجب دوری او از آن موقعیت می‌شود، به آن نفرت گویند. این حس لعنتی از ماقبل تاریخ همواره با بشر بوده است، ازینرو یک  امر  کاملا طبیعی میباشد. پس اگر طبیعی‌بودن حس نفرت و انزجار را قبول داریم باید بپذیریم که این حس بیهوده در وجود ما نیست و داری وظایفی  است ، به طور مثال تنفر از جنایت، تنفر  از تجاوز جنسی  و امثالهم ، یعنی  چنین تنفر انسان بودن ما را تایید میکند واین یک تنفر مثبت است ؛ زیرا که  این حس، حسی فطری است و زمانی به کار ما می‌آید که باید منبعی را که منزجر‌کننده است و باعث انزجار ما می‌شود، طرد کنیم. در چنین مواقعی بیشتر افراد به جای این که این حس ناخوشایند را از خود دور کنند، می‌کوشند تا آن فرد، شیء یا شرایط آزاردهنده را از خود دور کنند.  به همین علت است که ما نمی‌توانیم هیجانات خویش را به دو گروه خوب و بد تقسیم کنیم و مثلا بگوییم خشم،‌ عصبانیت و ترس جزو هیجانات بد است و خوشحالی،‌ سرمستی و شادی جزو هیجانات خوب. اگر به موضوع نفرت نیز از این زاویه نگاه کنیم حتما بیشتر و بهتر برای ما قابل پذیرش است. مساله دیگر که گاه مترادف با تنفر قرار دارد، خشم است . از نظر بسیاری از جامعه شناسان، خشم یکی از ...ادامه...

03.01.2019

دستگیر روشنیالی

يوه څو اړخيزه او پيچلې مصالحه

مصالحه ګدایی نه دی، د ګدایی پايله هم ګدایی ده.

ممکين په دي تحميلي جګړه کي صلح هم تحميل شي.  

صلح په هر قيمت دا د عقل په ځای د زور شعار دی.

د جګړی په يوه لوری سترګي پټول او ور سره خبرِ نه کول د صلح په ځای د جګړي منطق او په واک کي د ګډون په ځاي د ټول واک تر لاسه کولو هڅه دی. د طالبانو دا دريځ کولاي شي د صلح رواني هڅي ...بشپړ متن...

02.01.2019

«زیبایی و منازعه در افغانستان»

متن  سخنرانی  هـــــــــــــریوا نکیسا  

در فوروم گفتگوهای هــــــــاگ

خانم هریوا نکیسا این سخنرانی را در فوروم هاگ به زبان انگلیسی ایراد نموده و استاد اسحاق نگار گر متن آن را

به دری ترجمه کرده اند که اینک به توجه شما رسانیده میشود.

         مــــــرا پُرسی: «بگو تو از کجـــا استی؟»

         من از آنجا که در هر کوچه جنگی انتظارم است!

         و از آنجا که عشقی فارغ از هرگونه قید و بند؛

          زَنَد زنجیر در هر...ادامه...

 

حمید عبیدی

27.12.2018

د پردی کټ تر نیمو شپو وی

ما ز «آنان»* چشم یاری داشتیم

خود غلط بود آنچه ما پنداشتیم

پس از نشست ابوظبی و اعلام تصمیم دونالد ترامپ در باره خروج نصف نیروهای امریکایی از افغانستان، گپ های بسیاری در رسانه ها پیرامون  این که امریکا و روسیه و چین و پاکستان و ایران و سعودی و نمی دانم کجا و کجا چه میکنند و چه نمی کنند و به ارتباط افغانستان چه سیاستی دارند و ندارند، گفته شد.

خوب این روشن است که ما افغان ها...ادامه...

22.12.2018

اشتباهات و خطاهای گذشته نباید تکرار شوند

قدرت های بزرگ و به خصوص امریکا و روسیه از آن چه که در نتیجهٔ ‌رقابت ها و رویارویی های آنان در دوران جنگ سرد بر افغانستان تحمیل شد و نیز از خطاهایی که در آغاز دههٔ ‌نود در افغانستان مرتکب شدند، باید درس بگیرند و بار دیگر مرتکب خطا نشوند. در آن زمان اگر امریکا خردورزانه و دورنگرانه عمل میکرد و اگر روسیه تحت فشار حالت اضطراری داخلی شتاب زده و کوتاه اندیشانه عمل نمیکرد و مصالحهٔ‌ملی در افغانستان تحقق مییافت، افغانستان دچار فاجعه های بعدی نمیگردید و به «منبع خطر تروریزم و افراطگرایی» نیز مبدل نمی شد و ... ادامه...

21.12.2018

آیا طالبان به گفت‌وگوی صلح لبیک میگویند؟

سهیلا اصغری : چه ناگزيری یی باعث می‌شود تا جنگ با طالبان کنار زده شود و راه آشتی پیش گرفته شود؟ ممکن‌ها و ناممکن‌ها در این باب چیست؟

حمید عبیدی: نخست این که حل مسالمت‌آمیز مسایل همیشه باید در سیاست ارجحیت داشته باشد و نه توسل به زور.

دوم، دیدن این که از جنگ جاری و تداوم آن کی سود میبرد و کی بار مصایب آن را بر دوش میکشد نیز چندان دشوار نیست.

سوم، دیدن این نیز دشوار نیست که اجماع منطقه‌یی و جهانیی که در آستانه‌ی سقوط طالبان و سالیان نخست پس از شکل‌گیری نظام نو در افغانستان، ‌پیرامون افغانستان شکل گرفته بود، برهم خورده است.

اکنون این خطر با چشم ساده قابل دید است که افغانستان دوباره به ...ادامه...

 

12.12.2018

پوهنیار بشیر مومن

جامعه شناسی فساد

فساد تنها  نوعی دیگر از استبداد  است (جو بایدن)

  در فرهنگ جامعه شناسی  فساد  مکافات  ناجایزاست که برای وادارکردن فرد به تخلف از وظیفه تخصیص داده می شود. از دید تاریخی این پرابلم، مبین اين است، كه فساد در جوامع بشری قدامتی به اندازه تمدن داشته، اكنون نيز يكی از مسائل مهم و اساسی در ميان كشورهای جهان می‏باشد.  فساد نابسامانی‏های بسياری برای جوامع بشری به دنبال داشته، جنگ‏های پی ‏در پی،  خشونت‏ها و قيام عليه تمدن‏های حاكم، از بين رفتن سازمان‏ها و در هم ريختن جوامع، هميشه ناشی از فساد بوده است. در مجموع، فساد در كنار ساير عوامل، از عوامل مهم فروپاشی تمدن‏ها بوده است.  فساد یعنی...ادامه...

04.12.2018

دستگیر روشنیالی

 جنگونه ختم کيدونکي دي که سياست انساني شي

دلته هر څه بايد له سره تعريف شي

هره ورځ د وژلو او ترور کولو خبرونه دي. يو د دين په نوم د دين دوښمنان وژني. بل د قوم په نوم د قوم دوښمنان وژني، بل د نژاد په نوم د نژاد دوښمنان وژني... نه يوازي نن، پرون هم په ميليونونو انسانان د دين، نژاد، ايديولوژي، قوم، ملت ... په نومونو نفي شوي او حذف شوي دي. په همدي ورځو کي د دين په نوم په ميانمار کي يوه لويه انساني فاجعه روانه ده. دلته په لسگونو زره انسانان په دي گناه چي مسلمانان دي له تعقيب، شکنجي، فرار او مرگ سره مخامخ دي او دلته هره ورځ د بشريت په ضد جنايت کيږي.

همدي ويشونکو عنصرونو سياست او سياسي فرهنگ د...بشپړ متن...

30.11.2018

دهمین سالروز وفات

استاد محمد اعظم عبیدی

امروز ۳۰ نوامبر ، ‌مصادف است با دهمین سالروز وفات استاد محمد اعظم عبیدی.

استاد عبیدی از پیشگامان نوشتن داستان کوتاه و بنیادگذار ادبیات کودک در افغانستان بود. وی همچنان در معرفی و ترویج دانش معاصر آموزش و پرورش در افغانستان نقش موثری ایفا کرد. مجلهٔ آسمایی که در دنیای مهاجر بنیاد نهاده شد، نخست به مدیریت مسوول استاد عبیدی به نشر رسید.  

آسمایی از شادروان استاد محمد اعظم عبیدی، در دهمین سالروز وفات وی با انتشار ویژه نامه یی یادبود و بزرگداشت به عمل می آورد.

در ویژه نامه فیلم مستندی تحت عنوان « داستاننویی که افسانه نویس شد» در چند بخش به خدمت علاقه مندان تقدیم میگردد.

در ویژه نامه  همچنان یک افسانه و یک داستان از نخستین سالیانی که عبیدی کار نویسنده گی را آغاز کرده بود، نیز منتشر شده است. این داستان و افسانه را نویسنده و پژوهشگر آثار داستانی آقای محمد حسین محمدی از آرشیف شان برای نشر در اختیار آسمایی نهاده اند.  

بر طبق برخی تخمین ها در دهه های سی، چهل و پنجاه خورشیدی از استاد عبیدی بیش از هزار و دو صد افسانه و داستان کوتاه در رادیو و مطبوعات افغانستان منتشر شده است. شمار زیادی از آثار وی در دهه های سی و چهل خورشیدی در انیس و اصلاح با نام های مستعار منتشر شده اند. کانون فرهنگی آسمایی در نظر دارد تا در آیندهٔ نزدیک  مجموعهٔ ‌داستان های کوتاه و نیز مجموعهٔ افسانه هایی را که استاد عبیدی نوشته اند، جمعآوری و منتشر بسازد.

ورود به ویژه نامه

ادامه ی مقالات ، تحلیل ها و تبصره ها....

صفحهٔ‌ویژهٔ «رویاهای من برای افغانستان» 

صفحه ی ویژه ی انتخابات  2014

لینک های مهم صفحات آسمایی:

کتاب ها

مباحثات و صفحات ویژه ورود به آرشيف عمومی آسمایی

صفحه ویژه ی مدیر مسوول آسمایی

 صفحه فرهنگی آسمایی

مطالب برگزیده از انترنت

صفحه ویژهٔ مباحثات دینی

آرشیف صفحه ی فرهنگ تفکر 

خبرگزاری ها ،‌ نشرات رادیویی و تلویزیونی