10.2014 .08
زنان، صلح و امنیت از تیوری تا عمل
خالده خرسند
11.2014.06 |
این که در مرحله ی پساطالبی در افغانستان زنان امکان یافته اند تا دوباره وارد عرصه های گوناگون زنده گی اجتماعی شوند ، حقیقتی است که با چشم ساده آن را میتوان دید. در عین زمان باید گفت که هنوز هم نتها نمیتوان از تثبیت اصل تساوی حقوقی زن و مرد در تمام قوانین افغانستان سخن گفت، بل زنان افغان در استفاده ی عملی از ...ادامه... |
19.02.2015 نيسان انگیزه شینواری درگذشت ، به عبارتی کشتندش ، خاموشش کردند . چیزی زیادی از او نمیدانم . در رسانه ها دلیل شهادتش را حمله ی انتخاری و قطع شدن پاهایش و خونریزی زیاد و مرگ ناشی از این جراحت اعلام کردند . همین! کوشش میکنم زیادتر در باره اش بدانم چیزی خاصی نمییابم فقط اینکه سی و چار سال پیش در آچین ننگرهار زاده شده و فارغ فاکولته ی ادبیات بوده ، معلم و ژورنالیست بوده و بعدش هم فعالیت سیاسی را در شورای ولایتی پی گرفته ... دلتنگ میشوم به عکس هایش زل میزنم به دو تا جفت چشم سیاهش که در همه تصویر هایش یگانه مشخصه ی شناختنش است ، باقی در پوششی سیاه و گاها سپید پنهان است . این هویت زنانه که خطر کرده بود و تا اینجا پیش آمده بود ، کی بود ، چرا کشتندش ؟؟؟ چرا در سرزمینی که هیچ صدایی را برنمیتابد ، خاموشش کردند؟ آن یک جفت چشم سیاه چه میخواست ؟؟؟ چرا هیچ یادی از او آنچنانی که باید باشد نیست . چرا...ادامه... |
19.02.2015 زرغونه عبیدی سکوت ما به تعداد افراطیون خواهد افزود باید مانند انگیزه شینواری صدای مان را بلند کنیم
... انگیزه شینواری عضو شورای ولایتی ننگرهار، برنده انتخابات اخیر شورای ولایتی ننگرهار ، زنده گی خود را وقف دفاع از حقوق زنان و خدمت به مردم و مبارزه با بی عدالتی و قانونشکنی کرده بود. او در تجمعات مردانه و زنانه در مورد موضوعات مختلف سخنرانی میکرد و در یکی از سخنرانیهایش از فروش زنان را در زادگاه خود انتقاد کرده بود. او را کشتند چون...ادامه... |
09.02.2015 |
فرید طهماس
|
10.2014 .10 پوهنیار بشیر مومن تجاوز جنسی از جمله پرابلم های اجتماعیست که کمتر به آن پرداخته شده و جزو تابوهای جامعه افغانی به حساب می آید،ازین رو درینجا سعی صورت گرفته تا مسله از دید گاه جامعه شناسی کاویده شود. تجاوز در لغت به معنای سختی، درشتی، تندی و غلبه و زور و معادل کلمه لاتین Violence به معنای خشونت و زور است. تجاوز جنسی به معنی انجام نزدیکی جنسی با فرد، بدون رضایت اوست. تجاوز جنسی در حقیقت تنها یک حمله فیزیکی و جنسی نیست؛ بلکه در عین حال...ادامه... |
زرغونه عبیدی گزارش ها از وطن امید بخش اند. بلاخره بعد از ماه های سرگردانی در انتخاب رییس جمهور و همه باریکی های موجود این دوره، آنچه در مراسم تحلیف رییس جمهور دکتور اشرف غنی احمدزی، بیشتر از همه مورد توجه ی فعالین حقوق زن در داخل و خارج از افغانستان قرار گرفت، همانا ...ادامه... |
زن پیشتاز جنبش چپ افغانستان؛ تصاویری از زنده گی آناهیتا راتبزاد |
بی بی گل، زنی فرمانده در جامعه مرد سالار |
08.2014 .27 پوهندوی شیما غفوری مشارکت سیاسی و آسیب پذیری زنان اینکه در کشور ما افغانستان زنان مورد تبعیض جنسیتی و خشونت های گوناگون قرار دارند، موضوعی است مبرهن و عام. ولی هرگاه هر نوع این مشکلات را در هر ساحه به صورت همه جانبه مورد مطالعه قرار بدهیم، کاریست که متاسفانه هنوز از حوصلۀ اجتماع ما خارج است. زیرا از یک طرف به مشکلات زنان اهمیت لازم معطوف نمیگردد و آنرا جزء از زندگی میدانیم و از جانب دیگر از اثر تعدد آن حیران هستیم که کدام را بر شماریم و تحلیل نمائیم. پدیده جدیدی که از بیشتر از نیم قرن در جامعۀ ما بروز کرده است، بیداری قشر زن در ابعاد وسیعتر و علاقمندی آنها به اشتراک در مسایل سیاسی کشور میباشد. این پدیدۀ مثبت متأسفانه جهات منفی زیادی هم دارد که به زنها آسیب های روانی، فامیلی، اجتماعی، جسمانی و حتی حیاتی وارد نموده که همه به صورت مشترک، د ست و پا گیر زنان گردیده و مانع کار فعال آنها در امور سیاسی و اجتماعی میگردد. و سایرین برای حفظ خویش مجبور میشوند که دیگر به دور این شمع کم نور دور هم نخورند. در این نوشته میخواهم تا از دو موضوع مشخص یاد آوری نمایم...ادامه... |
07.2014 .03 فرستنده: شیما غفوری |
20/06/2014 شیما غفوری نظری در مورد مصاحبۀ خانم فرخنده نادری با مطالعۀ گفت و شنود جالب و مفید خانم جوان فرخنده نادری عضو ولسی جرگۀ افغانستان با خبرنگار"راۀ مدنیت» چیز های خوبی را آموختم.در این مصاحبه مسایل مهمی موجود است، ولی در اینجا بالای دو موضوع آن مکث نموده وآنرا با شما عزیزان در میان میگذارم . در قسمتی از آن چنین میخوانیم: "دیموکراسی در افغانستان نهادینه نشده. برخی دیموکراسی را برای مردم گونه ای تعریف میکردند که یعنی ناهنجاری، یعنی غربزدگی، یعنی ضد دین و .... خیلی جالب است که برای مردم، خلاف مردمسالاری صحبت شود. با این وضع، در حالتی قرار میگیریم که دیموکراسی در ابعاد مختلف با چلنج مواجه شود." با تأئید گفته ی ایشان میخواهم یک تجربۀ شخصی ام ...ادامه... |
کمپاین ها |
06.2014 .11 گزارش از: م ، فارانی |
دعوتنامه ی اشتراک در "روزهمبسته گی بین المللی با زنان افغانستان" |
هشتم جون- روز همبسته گی بین المللی (با) زنان افغانستان |
|
گروه کاری کمپاین " تفکر، تحریر و عمل" اندیشه های شما در مورد زن- بخش پنجم (05.2014 .22) اندیشه های شما در مورد زن- بخش چهارم (05.2014 .09) اندیشه های شما در مورد زن- بخش سوم(01.04.2014) اندیشه های شما در مورد زن- بخش دوم(19.03.2014) اندیشه های شما در مورد زن- بخش اول(08.03.2014)
|
رسیدن: 10.01.2014 ؛ نشر : 10.01.2014 (به ارتباط جنایات اخیر علیه زنان در افغانستان)
|
25.11.2014نشر بدون ویرایش پوهندوی شیما غفوریکارشناس و فعال حقوق زنطرح پیشنهادی در مورد بهبود وضع و موقف زنان افغانستان به دولت وحدت ملی |
11.2014.10 نشر بدون ویرایش
زرغونه عبیدی
در ارتباط به توانمند سازی زنان افغانستان برای من سکوت دولتمداران افغان در قبال نقص حقوق انسانی زنان افغان بخصوص در دهه های اخیر ، در قدم اول ناشی از عدم عالمیت و عدم شجاعت شان تلقی گردیده و در قدم دوم ناشی از فکتورهایی میباشد که در مورد تا حال صد ها مقالات انتقادی، پیشنهادی و هم تاییدی نوشته شده و صد ها سخنرانیهایی صورت گرفته است. اینک گویی بعد از یک قرن، سخنان محمد اشرف غنی...ادامه... |
نشر در آسمایی : 11.2014.04 سيمای زن افغان در حماسه و تاريخ
این اثر میتواند انگیزه یی شود برای
محققان جوان تر تا برای روشن ساختن نقش و موقف زنان در سرزمین ما در
دوران های مختلف تاریخ و همچنان ابعاد گوناگون موقف ، نقش و مسایل زنده گی
زنان در خانواده و جامعه در افغانستان کنونی به کار پژوهشی بیشتری
بپردازند. |
اسلام: آغازی نو، در تداوم سنتهای کهنحسن یوسفی اشکور اسلام و محیط پیدایش آن؛ گسست و پیوست |
10.2014 .15 زرغونه عبیدی در مورد جوانترین برندهء جایزه ی صلح نوبل در تاریخ
اهدای جایزهء نوبل
صلح به ملاله یوسفزی،
به یقین این سووال
را که آیا ملاله مستحق ترین شخصیت برای این افتخار بوده است مطرح میسازد، به خصوص
در کشورهایی عقب نگهداشته شده که در آن انسان های بیشماری از سالیان زیاد با
اندکترین امکانات بهترین تلاشها را جهت دفاع از حقوق انسان های دیگرانجام میدهند.
در این مورد هموطنان ما در شبکه های اجتماعی نظرات گوناگون ابراز داشته اند.
|
10.2014 .13 پوهندوی شیما غفوری بهبود شرایط زنده گی زنان وظیفهٔ با انکشافات اخیر سیاسی در کشور سؤالی مطرح میگردد که آیا اعلام تغییرات مثبت و اصلاحات وسیع در سیاست و ارگان های دولت کنونی افغانستان تصادفی است و یا ریشه در بیداری و خواسته های عینی مردم افغانستان دارد؟ مردم افغانستان با قبول خطرهای بیشمار...ادامه... |
10.2014 .08زنان، صلح و امنیت از تیوری تا عملخالده خرسند
یادداشت: این نوشته در سومین کنفرانس گفتگوهای امنیتی هرات به خوانش گرفته شده بود.
|
آغاز سفر تندیسه توفیق یک زن افغان در فرانکفورت به روز ۲۵ سپتمبر ، مراسمی برای آغاز سفر تندیسه ی برونزی خانم نادیه قانع ، در شهر فرانکفورت برگزار گردید. در این مراسم پیتر فیلدمن شاروال شهر فرانکفورت ، شماری از مسوولان دیگر شهرداری ، نماینده گان نهادهای اجتماعی و فرهنگی ، هنرمند و مجسمه ساز شناخته ی شده ی افغان آقای معصوم برهنه و شماری از نماینده گان محافل فرهنگی و اجتماعی افغانان مقیم آلمان و کشورهای همجوار اشتراک ورزیده بودند. ابتدا خانم روزینا والتر مسوول اتحادیه «بیرمی» به حیث میزبان، مهمانان را خوش آمدید گفت و راجع به شخصیت نادیه قانع و فعالیت های ارزنده ی او صحبت کرد. او گفت : «پیوند ما با نادیه قانع متکی بر آرزومندی مشترک قلبی و تعهد مشترک مان برای کومک و پشتیبانی از کوشش زنان مهاجر برای تامین آینده ی مناسب شان است » . پیتر فیلدمن شاروال شهر فرانکفورت ضمن سخنرانی افتتاحیه مراسم با تقدیر از کار و فعالیت مسلکی و نیز فعالیت های رضاکارانه ی خانم نادیه قانع ، به سال های قبل - زمانی که برای بار نخست با کار و فعالیت نادیه قانع آشنا شد - برگشت و سپس ابتکارات و موفقیت های نادیه قانع را برشمرد. او در ادامه صحبتش گفت...ادامه... |
09.2014 .10 زرغونه عبیدی «وضع حقوقی زنان افغان از عهد امانی تا عهد کرزی» اثر کانديد اکادميسين محمد اعظم سيستانی
|
اکبر گنجی راه های حل تبعیض جنسیتی در اسلام به همت مارتا نسبام، دانشکدهی حقوق دانشگاه شیکاگو، سمینار دو روزهیی تحت عنوان «دموکراسی و برابری جنسیتی در جهان مسلمان»، در روزهای 8 و 9 می 2009، برگزار کرد. در این کنفرانس سخنرانانی از کشورهای هند ، پاکستان ، مصر ، اندونیزیا ، لبنان ، ترکیه و امریکا اشتراک داشتند. مقالهی حاضر، متن کامل سخنرانی اکبر گنجی در این کنفرانس است که در روز هشتم ماه می ایراد گردید. ما این متن را که در صفحه ی انترنتی رادیو زمانه در چندین بخش منتشر شده است، برای سهولت خواننده گان در یک متن واحد تنظیم کرده و منتشر میسازیم. نشر این مقاله الزامن به معنای تایید آن نیست. و اما صرف نظر از آن که کسانی ممکن است در مورد آن ملاحظاتی داشته باشند ، به باور ما مطالعه ی آن حتا برای مخالفان نیز عاری از سود نخواهد بود ...متن کامل... |
سیما راستین فمینیسم اسلامی- گفتمان فمینیستی در نواندیشی دینی "فمینیسم اسلامی" عنوان و گفتمانی بحث انگیز است. دامنه اختلافنظرها تنها به اصطلاح "فمینیسم اسلامی" محدود نمیشود، بلکه بنیاد ایدِئولوژیک، هدف و راهبردهای آن را نیز در بر میگیرد. فمینیسم اسلامی هم از سوی فمینستهای سکولار و هم از سوی اسلامگرایان افراطی با سوءظن مواجه شده و به نقدکشیده میشود. گرچه منتقدین به دو جبهه کاملا متفاوت تعلق دارند، اما در این نکته کلیدی همرأی هستند: آشتیناپذیری فمینیسم و اسلام. هر دو دیدگاه، فمینیسم اسلامی را به التقاطی بودن محکوم میکنند. در حالی که...ادامه... |
Margot BADRAN من در
این مقاله بر روي فمينيزم اسلامي نظر انداخته ام. فمينيزم اسلامي به باز
تعريف برابري جنسي- انساني، و عدالت اجتماعي يي که ريشه در اصول اخلاقي قرآني
دارد مي پردازد و به افشاي عمل و انديشه هاي پدر سالارانه يي که در جوامع
اسلامي تاخت و تاز مي کند دست مي زند. غرض از اين جوامع، سرزمين هايي است که
پيام قرآن براي اولين بار در آنجا عرضه شده است. نفوذ اين دسته افکار به درون
اسلام، به فاصله ي کوتاهي پس از درگذشت پيغمبر آغاز شده و تا قرن نهم(ميلادي)
و پيش از تحکيم و انسجام فرقه هاي مختلف مذهبي، به عناصر ثابت متون فقهي مبدل
شده بودند. مضامين کليدي فمينيسم اسلامي، در اصول قرآنيِ برابري جنسي و
عدالت اجتماعي خلاصه مي شوند. فمينيزم اسلامي، از آنجا که برقراري برابري و
عدالت اجتماعي در ساختار هاي پدر سالارانه را ناممکن مي داند، در راه پيش برد
پيام اوليه ي اسلام و زدودن آن از بقاياي فرهنگ هاي مرد سالار تلاش مي ورزد.
( ما این مقاله ی منتشره در لوموند
دیپلماتیک را جهت مطالعه و آگاهی خواننده گان صفحه ی ناب ،منتشر میسازیم.
طبعن تفکر مستقل انتقادی ایجاب نگاه انتقادی به متن را و خوانش انتقادی آن را
مینماید)
متن کامل
|
نسبیت فرهنگی و فیمینیزم اسلامی
مخالفان حقوق زنان استدلالي را كه ظاهر موجه و
آراسته دارد، پيش ميكشند ، بر اين
پايه كه فرهنگها بومي اند و ارزشها نسبي.
زشتي و نكويي ، مقوله هايي اند اخلاقي ؛ و اخلاق در هر جامعه يي به
گونهء ديگر
است. از اين رو ارزشهاي اجتماعي و حقوقي را در تنگناي جغرافيايي و فضاي فرهنگي
خود آن جامعه بايد ديد و سنجيد، نه بر مبناي ارزشهاي
گرانسنگ و فراگير و
جهانشمول ، چون حقوق
بشر. |