لینک های سودمند

ناهید توسلی: مشکل از تفسیر مردانه دین است

آیا فمینیسم، نوکر سرمایه‌داری شده است؟ • دعوت به بحث

جنبش زنان و مسئله عدالت اجتماعی؛ در گفت‌وگو با آزاده کیان

فمینیسم و عدالت؛ در گفت‌وگو با محمدرضا نیکفر

حقوق بشر، معیار همگرایی فعالان حقوق زن؛ در گفت‌وگو با حسن مکارمی

زن، تبعیض و فقر

فمینیسم، دمکراسی و نئولیبرالیسم

فمینیسم و آرمان‌هایی که به حاشیه رفتند؛ در گفت‌وگو با فریدا آفاری

کدام فمینیسم؟ نانسی فریزر با که سخن می‌گوید؟- سیما راستین

صفحه ی ویژه ی 8 مارچ 2013

صفحه ی ویژه ی 8 مارچ 2012

صفحهء ویژهء 8 مارچ- سال 2010

صفحهء ویژهء 8 مارچ - سال 2009

صفحهء ویژهء 8 مارچ - سال 2008

صفحهء ویژهء 8 مارچ - سال 2007

روش املای زبان دری

صفحه ویژه حمید عبیدی در آسمایی
با بخش نوشتارهای سياسی-اجتماعی؛ ادبی- فرهنگی؛ گفت و شنود ها؛ گالری آثار هنری؛  فوتوگالری...

ورود به صفحه ی نخست شماره ی: 1 ؛  2 ؛ 3 ؛ 4 ؛ 5 ؛ 6 ؛ 7 ؛  8 ؛ 9؛ 10 ؛ 12 ؛ 13؛ 14؛ 15 ؛ 16؛ 17؛ 18؛ 19 ؛  20 ؛ 21 ؛ 22 ؛ 23 ؛ 24 ؛ 25 ؛ 26 ؛ 27 ؛ 28 ؛ 29 ؛ 30  ؛ 31 ؛ 32 ؛ 33 ؛ 34؛ 35 ؛ 36 ؛37  ؛ 38؛39 ; 40 ; 41 ؛ 42 ؛ 43 ؛ 44 ؛ 45؛ 46؛ 47 ؛ 48 ؛ 49 ؛ 50 ؛   51 ؛ 52 ؛ 53 ؛ 54 ؛ 55 ؛ 56 ؛ 57 ؛ 58؛ 59 ؛ 60  ؛ 61؛  62 ؛ 63 ؛ 64؛ 65؛ 66؛ 67؛ 68؛69؛ 70؛  71 ؛ 72؛ 73؛ 74؛ 75 ؛ 76؛ 78؛ 80؛ 81 ، 82 ؛ 83 ؛ 84؛  85

ورود به ویژه نامه ها و صفحات آرشیف آسمایی

 

سیمون دوبوار:

خود را فمینیست می‌دانم

سیمون دوبوار/ برگردان: سیما راستین

در گرماگرم مبارزه جنبش زنان برای لغو قانون ممنوعیت سقط جنین در اروپا، فعالان این جنبش در سال ۱۹۷۲در پاریس دست به ابتکار بی‌نظیری زدند. آن‌ها تظاهراتی را سازماندهی کردند که همه شرکت‌کنندگان آن به‌طور سمبولیک ادعا می‌کردند که سقط جنین کرده‌اند. یکی از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات سیمون دوبوآر (۹ ژانویه ۱۹۰۸ – ۱۴ آوریل ۱۹۸۶) بود.

سیمون دوبوآر که از زمان انتشار کتاب “جنس دوم” به عنوان یکی از مهم‌ترین الهام‌دهندگان و پشتوانه‌های تئوریک جنبش فمینیستی زنان مطرح بود، در یک رویارویی پویا با فعالان و متفکران فمینیسم موج دوم در فرانسه و ایالات متحده آمریکا، به تعمق و بازنگری در برخی باورهای سیاسی- ایدئولوژیک خود می‌پردازد. او در مقاله‌ای زیر عنوان “من خودم را فمینیست می‌دانم”...ادامه...

 

اکبر گنجی

راه های حل تبعیض جنسیتی در اسلام

به همت مارتا نسبام، دانشکده‌ی حقوق دانشگاه شیکاگو، سمینار دو روزه‌یی تحت عنوان «دموکراسی و برابری جنسیتی در جهان مسلمان»، در روزهای 8 و 9 می 2009، برگزار کرد. در این کنفرانس سخنرانانی از کشورهای هند ، ‌پاکستان ،‌ مصر ، ‌اندونیزیا ، لبنان ، ‌ترکیه و امریکا اشتراک داشتند.

مقاله‌ی حاضر، متن کامل سخنرانی اکبر گنجی در این کنفرانس است که در روز هشتم ماه می ایراد گردید. ما این متن را که در صفحه ی انترنتی رادیو زمانه در چندین بخش منتشر شده است،  برای سهولت خواننده گان در یک متن واحد تنظیم کرده و منتشر میسازیم.

نشر این مقاله الزامن به معنای تایید آن نیست. و اما صرف نظر از آن که کسانی ممکن است در مورد آن ملاحظاتی داشته باشند ،‌ به باور ما مطالعه ی آن حتا برای مخالفان نیز عاری از سود نخواهد بود...متن کامل... 

رسیدن:  نشر : 06.03.2014  ؛ نشر : 08.03.2014 

اکبر کر گر 

جنبش روشانی و مقام زنان

رسیدن:  نشر : 06.03.2014  ؛ نشر : 08.03.2014 

صدیق رهپو طرزی
 

جنبش رهایی و آزادی زن نگاهی به دور دست ها

رسیدن:  20.02.2014  ؛ نشر : 22.02.2014 

پوهندوی شیما غفوری

آیا مساله ی زن موضوع دست دوم در جامعه افغانی است؟

 

خالده نيازي

مسأله يي به نام  زن

بعد از يازدهم سپتامبر 2001 كه به گفتهء كوفي عنان، براي يك ربع ساعت ، آفتابي از مغرب براي افغانستان تابيدن گرفت ، دو مساءله كه از سال ها وجود داشتند و دنياي به اصطلاح آزاد آن ها را با شجاعت بي نظير ناديده مي گرفت ، از اهميت به سزايي برخوردار شدند. به مسألهء دوم ، در فرصت ديگري پرداخته خواهد شد. و امّا ، مساءلهء اول ، مسألهء زنان در افغانستان بود . اين مساءله باز همچون...ادامه...

 

حاجی محمد امین «فروتن»
به بهانهء هشتم مارچ روز بین المللی زن
زن مظلوم ِ ناشناخته ء تاریخ
وضرورت بازنگری آموزه های دینی در جهان معاصر

محقق سیما رسولی


ارشاد النسوان اولین جریده زن
افغانستان

شادروان دکتور جاويد

 

درود بر زن ، درود بر مادر

لطيف ناظمی

دبير پاک گوهر - شاعر عصيانگر

 

می سکنازی

 

زنان افغان - تعليم  و  فعاليتهاي اجتماعي در عصر اماني

 

کاندیدای اکادمیسین سیستانی

 

چند خاطره از شاهدخت هندیه، دختر شاه امان الله غازی

لیلی رشتیا عنایت سراج

شهزاده خانم افغانستان در خدمت افغانستان

...وقتي كه زخميهاي جنگ از افغانستان براي معالجه توسط موءسسهء صليب احمر و يا ديگر موءسسات خيريه به ژنيو و يا لوزان مي آمدند و شهزاده خانم ليلا افغانستان ، حتي از پرستاري زخميها در شفاخانه هاي سويس هم دريغ نميكردند . ايشان در اين مورد گاهي هم از وظيفهء وجداني و بشري قدم فراتر ميگذاشتند . شنيدن همچو گزارش ها در فضاي چهلچراغان رستورانت برايم عمق و وسعت نابسامانيهاي وطن را متبارز ميساخت و اين تداعي معاني مرا به ياد جنگهاي كريميا در قرن 19 و ...ادامه...

 

لیلی رشتیا عنایت سراج

ماگه رحمانی:

 من خودم چادری را دور انداختم

خانم ماگه رحمانی ، شما در دو ساحه پیشقدم بوده اید ، كه هر دو اهمیت به سزا داشته و در حافظهء اجتماعی و ادبی كشور ما درج شده اند. اجازه بفرمایید پرسش نخست را نیز در همین رابطه مطرح سازم . آیا كوشش شما برای روشن ساختن نقش زن افغان در فرهنگ ما با كوشش برای دفاع از حقوق آنان ، از یك مفكورهء واحد ، یعنی “ هویت زن افغان " منشأ گرفته بود و یا میتوان آنها را دو مفكورهء جدا پنداشت كه تصادفاً در یك مقطع زمانی با هم تقاطع كردند؟
كدامیك از این دو مفكوره
...ادامه...