اعلامیۀ شبکۀ جامعۀ مدنی حقوق بشر افغانستان
در پیوند با دستگیری و برخورد فیزیکی با سه تن از مسؤولان تلویزیون طلوع

28 حمل 1386
کابل، افغانستان


با تمام تأسف اطلاع حاصل نمودیم، که شام امروز 28 حمل 1386، پلیس حوزۀ دهم امنیتی، به حکم شفاهی لوی سارنوال جمهوری اسلامی افغانستان، سه تن از مسؤولان تلویزیون طلوع را پس از ضرب و شتم، به مدت کوتاهی، بازداشت نمودند.
شبکۀ جامعۀ مدنی و حقوق بشر افغانستان، چنین برخوردها را، خطر جدی به ارزشهای آزادی بیان، دموکراسی، حاکمیت قانون، جامعۀ مدنی و سایر ارزشهای قبول شدۀ حقوق بشر بین المللی می داند.
در شرایط امروز، که دولت افغانستان، اصول جامعۀ مدنی و استقرار حاکمیت قانون را شعار خویش قرار داده است، چنین عملکردها تعهد دولت نسبت به این ارزشها را زیر سؤال می برد.
پلیس افغانستان و سایر نهادهای تطبیق کننده و ناظر بر قانون، بایست از هنجارهای اساسی و ارزشمند حقوق سیاسی، مدنی و فرهنگی شهروندان افغانستان دفاع نمایند.
شبکۀ جامعۀ مدنی و حقوق بشر افغانستان می پندارد که چنین برخوردهای ضد انسانی، درهای امید به فردای دموکراتیک را در کشور می بندند.
شبکۀ جامعۀ مدنی و حقوق بشر افغانستان، این شیوۀ برخورد را، کاملاً، متناقض با تمام هنجارهای حقوق بشر و قانون اساسی افغانستان دانسته و شدیداً محکوم می نماید و از دولت جمهوری اسلامی افغانستان می طلبد تا علل را شناسایی و عاملین آن را، هرچه زودتر، به پنجۀ قانون بسپارند.
شبکۀ جامعۀ مدنی و حقوق بشر افغانستان، از تمام نهادهای بین المللی، به خصوص از رسانه های جهانی، تقاضا می نماید تا در این مرحلۀ بحرانی و حساس، در کنار خانوادۀ رسانه های آزاد افغانستان قرار گرفته و در دفاع از داعیۀ آزادی بیان، که زبان دموکراسی و جامعۀ مدنیست، قرار گیرند.

نهادهای شبکۀ جامعۀ مدنی و حقوق بشر