رسیدن:  04.06.2013 ؛ نشر :  09.06.2013

تمیم حمید

نظر سنجی 2014

خوشبینی و اراده ی افغان ها افزایش یافته است

نظر سنجی 2014: حمایت شهروندان افغانستان از نظامیان کشور شان و علاقه مندی به سهم گیری در انتخابات افزایش یافته!

***

یک نظر سنجی که نیمی از افغانستان را در پوشش داشته، نشان می دهد که پشتیبانی از نیروهای افغان بیشتر شده و نیز شرکت مردم در انتخابات آینده ی ریاست جمهوری، "قناعت بخش" خواهد بود.

این نظر سنجی که با دو فاصله ی کوتاه زمانی، در بخش هایی مشخص از هفده ولایت کشور انجام یافته؛ حاکیست که تنش های مرزی میان افغانستان و پاکستان، در بیشتر شدن پشتیبانی افغانان از نظامیان شان، نقش اساسی داشته است.

***

کابل، پروان، بدخشان، بلخ، بامیان، غور، بادغیس، هرات، هلمند، کندهار، غزنی، لوگر، پکتیا، خوست، ننگرهار، لغمان و کنر ولایت هایی بوده اند که این نظرسنجی در آنها انجام یافته است.

در هر ولایت 25 تن و در کُل 425 نفر (رقمی که بر بنیاد معیار های تعیین شده برای نظر سنجی ها، بیشتر از 5 درصد جمعیت افغانستان را می سازد) به پرسش های مطرح شده ی ما که بیشتر در باره ی نظامیان افغان، سال دوهزار و چارده و چگونه گی آینده ی کشور شان بوده، پاسخ گفته اند.

افزون بر پاسخ دادن در روی کاغذ، این افراد در گفت و گو های کوتاه، به برخی از پرسش های دیگر ما، نیز پرداخته اند.

بخش نخست این نظرسنجی، در اخیر های ماه اپریل سال روان میلادی پایان یافت.

اما مسایلی، از جمله تنش های مرزی میان افغانستان و پاکستان که در آغاز ماه می اوج گرفتند؛ باعث شد که گروه کاری 2014 تصمیم بگیرد تا دست کم چند پرسش مطرح شده در این نظر سنجی، دوباره با کسانی در میان گذاشته شود که در دور نخست، با آنان گفت و گو شده بود.

هرچند کسانی که در تهیه ی این نظرسنجی ما را یاری می رسانیدند، در یافتن دوباره ی شمار اندکی از گفت و گو شونده گان ناکام شدند! 

نیروهای کشور تان چطور عمل می کنند؟

یکی از پرسش های مطرح شده در این نظر سنجی، در باره ی عمل کرد نیروهای افغان از دید مردم بود که در دور نخست، 177 نفر این نظامیان را "قوی"، 138 تن "ضعیف" و 110 دیگر "نسبتن خوب" دانستند.

اما پس از نبرد ها میان نظامیان افغان و پاکستانی و اعلام پشتیبانی مردم از نیروهای کشور شان در بخش های گونه گون کشور، ما برآن شدیم تا دوباره این پرسش را با گفت و گو شونده گان در میان بگذاریم و در نهایت، نتیجه همان چیزی بود که انتظار می رفت.

در بار دوم 237 نفر گزینه ی "قوی"، 82 تن "ضعیف" و 106 دیگر "نسبتن خوب" را انتخاب کرده اند.
در این میان، همکاری های اخیر مردم با نظامیان افغان در پایتخت، از جمله اطلاع دهی از اعمال خراب کارانه، نیز می رساند که پشتیبانی از نیروهای کشور رو به افزایش است.

چنان که این موضوع، امروز حتی در شبکه های اجتماعی در انترنت هم به خوبی قابل دید است.

چیزی که برای تقویت روحیه و انگیزه در میان این سربازان، نهایت موثر به شمار می رود.

فکر می کنید که پس از سال دوهزار و چارده هم، به پشتیبانی سربازان خارجی از نظامیان افغان، نیاز است؟

در باره ی چگونه گی نقش نیروهای خارجی در افغانستان، پس از سال دوهزار و چارده، خیلی گفته شده.

ولی تاکنون هم جامعه جهانی و هم کابل، مشخص نساخته اند که چی شمار از این نظامیان، در کنار نیروهای افغان باقی خواهند ماند.

ما نیز این پرسش را با مردم مطرح ساخته ایم که در نتیجه، 249 تن با انتخاب گزینه ی "بلی" بر نیاز به  حضور بخشی از نیروها در کنار سربازان افغان تأکید کرده اند و 176 دیگر پاسخ شان "نخیر" بوده است.

گفت و گو شونده گان بدین باورند که حضور نظامیان خارجی در افغانستان تا زمانی لازم است که نیروهای افغان بتوانند از هر لحاظ، به ویژه در بخش هوایی، به گونه ی مستقل عمل کنند.

دوهزار و چارده را، برای افغانستان، چی گونه سالی می دانید؟

تا هفت ماه دیگر روشن خواهد شد که دوهزار و چارده - سالی که این همه در باره اش می گویند و می شنویم - چه دگرگونیی با دیگر سال ها خواهد داشت.

دوهزارو چارده یی که "متحدان" همواره آن را "پُر چالش" گفته اند و در مقابل "کابل" از آن به عنوان "سال نیک" یاد کرده است. 

در این نظرسنجی، تنها 78 نفر از نزدیک شدن به دوهزار و چارده، نگرانی نشان داده اند؛ حالانکه 146 دیگر، این سال را برای افغانستان، "پُر از تحولات مثبت" گفته اند.

در این میان 201 تن بدین باورند که این سال، مشابه با امروز و گذشته ها خواهد بود.

انتخابات آینده می تواند مسیر درستی، برای رهایی افغانستان از بن بست ها، باشد؟

در اوج نگرانی ها از آنچه که انتقال کامل مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان گفته می شود؛ در دوهزار و چارده، رویداد دیگری را نیز گواه خواهیم بود.

برهمه گان روشن است که این رویداد بزرگ، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی است-روندی که از همین اکنون، در باره ی چالش های فراراه آن، هشدار هایی داده می شود.

با اینهم 113 تن - در این نظر سنجی - امیدوارند  که که این انتخابات، افغانستان را در مسیر درستی قرار بدهد.

در حالی که 101 نفر به این پرسش، پاسخ "نه" داده اند و 211 دیگر هم گفته اند که برگزاری شفاف این روند، افغانستان را تا اندازه یی، از بن بست ها بیرون خواهد کشانید.

گفت و گو شونده گان بزرگ ترین دغدغه ی شان را در باره ی چگونه گی برگزاری انتخابات، احتمال "کاربرد تقلب" و "عدم نظارت دقیق" بر این روند ابراز داشته اند.

چیزی که به باور بیشتر آنان، باعث بروز تنش هایی در سال دوهزارو چارده خواهد شد و در صورتی که بخشی از نیروهای خارجی در کشور حضور نداشته باشند، نهایت ممکن است که این تنش ها به خشونت نیز کشانیده شوند. 

شرکت مردم در انتخابات به چی پیمانه خواهد بود؟

این هم از همان پرسش هایی است که در دو دور، با گفت و گو شونده گان در میان گذاشته شده است.

در بار نخست، تنها 63 نفر گزینه ی "چشمگیر" را برگزیدند و 185 تن پاسخ دادند که حضور مردم در این انتخابات، "قناعت بخش" خواهد بود.

هرچند 177 تن هم تأکید ورزیدند که این انتخابات با شرکت "نه چندان خوب" مردم برگزار خواهد شد.

اما زمانی که برای بار دوم این پرسش را مطرح ساخته ایم، شمار کسانی که گزینه ی"چشمگیر" را انتخاب کرده اند به 109 رسیده و آنانی هم که شرکت مردم را در انتخابات "قناعت بخش" دانسته اند، 232 تن بوده اند.

در این میان شمار افرادی که پیشتر به سهم گیری "نه چندان خوب" مردم در انتخابات ریاست جمهوری باور داشتند، به 84 نفر کاهش یافته است.