تاپیک های آقای سخیداد هاتف در فیسبوک و مباحثات پیرامون آن ها

 

تاپیک 24 جنوری


امرالله صالح، که چندی در نقاب ملی اندیشی رخ می نمود و از گفتارش بوی عقلانیت سیاسی می آمد، سر انجام حوصله از کف نهاد. دیگرش توان پرهیز نبود. مقاله یی نوشت برای بخش پشتوی بی بی سی و در آن کوشید هزاره ها را مزدوران دولت ایران نشان دهد. ظاهرا خصومت با هزاره ها جاذبه یی دارد که به این زودی ها ازش عبور نمی توان کرد. آقای صالح علاقه یی به دیدن و بیان این واقعیت ندارد که بیزاری جامعه ی هزاره و نسل جوان ا...ش از جمهوری اسلامی ایران قصه ی هر کوی و بازاری است امروز. ایشان از مزدوران واقعی جمهوری اسلامی ایران حتا نامی هم نمی برد. چرا؟ برای این که با بزرگان این جریان ها در بزم عشرت سیاسی می نشیند و نمی خواهد گرد ملالی بر خاطر شان بنشاند.
در نوبت بعد، امیدواریم آقای صالح مقاله یی به زبان اردو بنویسد (مترجم ما فراهم می کنیم) و برای روزنامه های بلوچستان پاکستان بفرستد و در آن نشان بدهد که هزاره های پاکستان چه پیوندهای وحشتناکی با دولت شیعی عراق دارند.
البته آدم عاقل می داند که بیشتر مخاطبان بخش پشتوی بی بی سی تا حالا فکر می کردند که حکومت ایران دشمن خونی هزاره ها است. از این پس به مدد مقاله ی روشنگر آقای صالح متوجه می شوند که قضیه از چه قرار است. این از مساله ی پشتو بودن مقاله ی ایشان. اما اگر بپرسید که جانم به قربانت ولی حالا چرا، پاسخ این است که... پاسخ این است که... خوب، پاسخ این است که تا کجا پرهیز؟ تا کی روی نهان کردن؟ از این بابت البته باید از آقای صالح باید متشکر بود. توهمات ما را بر طرف کرد. همین خود من به دوستانم می گفتم که به آقای صالح رای بدهیم. می گفتند او که خود را نامزد چیزی نکرده. می گفتم باید راضی اش کنیم که این دفعه نامزد ریاست جمهوری شود. اصلا من و چند میلیون آدم احساساتی باید کمتر عاشق شویم. خدا بیامرز سعدی گفته بود "...چون مور با دانه های عمل صالح به سوراخ گور درآیید". حالا عمل صالح هم که گنده بر آمده و بو می دهد.
خدا بیامرز سعدی گفته بود "...چون مور با دانه های عمل صالح به سوراخ گور درآیید". حالا عمل صالح هم که گنده بر آمده و بو می دهد.


.آرش آذیش اصلا من و چند میلیون آدم احساساتی باید کمتر عاشق شویم...گپ با ارزشی ست این !
Freitag um 09:03 · Bearbeitet · Gefällt mir..

علی مهرجوئی خیلی همخوب شد نقاب ازچهره اصلی خود انداخت" تا مردم ماگول چنین آدمهای مزخرف را نخورد.
Freitag um 09:06 · Gefällt mir.

.Jawed Nader Dear Amrullah Saleh, your article seems to have upset many. Sakhidad Hatif is one of them. It will be great for a naqt-pazeer person like yourself to know more about this criticism and let us know your counter-argument, if you don't mind.
Freitag um 09:08 via Handy · Gefällt mir · 6.

.Wali Alemiخوشباوری نسبت به عملکرد های تحت نام هم سرنوشت بودن با شورای نظار و یا هم تاجک ها هرگز مایه خوشبینی برای مردم هزاره نبوده و نخواهد بود.آقای صالح می خواهد با یک تیر دونشان بزند اولا اینکه حساسیت جامعه جهانی را نسبت به هزاره تحریک کرده و به آنها هوشدار دهد که آهای متوجه این قوم باشید و دومآ همینکه مقاله اش را به زبان پشتو در بخش پشتوی بی بی سی نوشته خود اش مشخص می کند که اقای صالح چه اهدافی را بعد از 2014 تعقیب می کند و به رهبران سیاسی و مردم عادی پشتون گوشزد می کند که پای ایران از طریق هزاره و یا شیعه ها در افغانستان دخیل است،متوجه این مردم باشید در حالیکه قضایا و رخداد های تاریخی بر عکس مسئله را تایید می کند.شورای نظار که یک تجربه تلخ و شکست را از قیام های مردم ما در غرب کابل دارد هرگز دست از دشمنی با مردم هزاره بر نمی دارد و باید این نکته را متوجه شویم که در افغانستان برای رسیدن به هدف حزب و گروه خویش آدمهای های مانند صالح دست به هر عمل غیر انسانی زده و می زنند ولو که اگر به خاطر رسیدن به این هدف هرنوع جنایات صورت گیرد و سخنان اقای صالح را باید یک نوعی از جنایت خطرناکی در قبال مردم هزاره بر رسی باید کرد چون این مسئله را نمی شود به سادگی گذشت چون در عقب این حیله می تواند فجایع بسیار خطرناکی بر علیه مردم ما طرح شده و یا طرح شود.امروز حتی کادر های رهبری شورای نظار مانند عطامحمد نور اعتراف دارد که جمعیت به کمک ایرانی ها در افغانستان تا هنوز حرفی برای گفتن دارد ولی اینکه هزاره ها به کمک گیری از ایران متهم شوند،همان رد پای گم کردن دزدی است که می خواهد با هوشیاری تمام هم اموال را به سرقت برد و هم رد پای از خود بجا نگذارد ولی فکر می کنم امروز دیگر این سیاست های خام و ناکارا تاریخ اش گذشته و باید رهبران سیاسی هموطنان تاجک متوجه باشند که بازی با عبرت و آبروی سیاسی مردم هزاره پاسخ دردناکتر از مقاومت مردم ما در غرب کابل را برای شما نتیجه خواهد داشت چون ما دیگر همان باوری کمی را هم با شما از حس خوشبینی داشته ایم از دست می دهیم و شما هم باید قبول و اعتراف کنید که هزاره با هر شرایطی بخواهد می توانند با شما رقیب شوند و رقیب خوب هم شوند،چون شما از هر نظر در موقعیتی نیستید که پا را از حریم گلیم پدر بیشتر دراز کنید.البته همه حرفهایم که ممکن تند هم باشند متوجه رهبران هموطنان تاجک ما به خصوص شورای نظار است نه آنعده از هموطنان تاجک ما که به شعار،عدالت،برابری و همگرایی در افغانستان باورمند استند. http://www.rajanews.com/detail.asp?id=73093 http://www.bbc.co.uk/pashto/interactivity/2013/01/130124_afghanistan_challenges_and_iran_by_salih.shtml
احمد شاه مسعود با کمک های ایران مقابل طالبان ایستاده بود
www.rajanews.com
فرقاني روایت های دست اولی از پیچدگی های سیاسی افغانستان داشت وی كه اكنون مديركل بين‌الملل نهاد رياست جمهوري است..Samstag um 11:08 · Bearbeitet · Gefällt mir · 6..Ahmad Karimi به نظر مه تا جای دروغ هم نګفته ولی ای که به زبان پشتو ګفته حتما خواسته حرفش ماندګار شوه
Freitag um 09:33 · Gefällt mir · 1.

Asef Jahed. یکی از ویژه‌گی‌های سیاست‌مداران همین چرخ زدن سد و هشتاد درجه در ثانیه است. کاری‌شان نمی‌شود کرد.
Freitag um 09:36 · Gefällt mir..

Wali Alemi در این شکی وجود ندارد که ایران می خواهد از هر موقعیتی در درون اقوام افغانستان استفاده کرده جا باز کند و لی همینکه آقای صالح مسئله شیعه را مشخص می کند بدون کدام سند اتهام می بندد،خود اش سوال برانگیز است. دولت ایران در وضعیت فعلی همفکری بیشتر و بهتر با طالبان دارد تا هزاره ها و شیعه و ممکن بعضی از رهبران شیعه مذهب در افغاسنتان طوق بردگی ایران را به گردن داشته باشند که آنها شاید دو فیصد جامعه هزاره و شیعه را در افغانستان را در بر نگیرند.آقای صالح اگر می خواست حرف اش را بر کرسی بنشاند،باید مستند و نام برده مشخص می کرد که چه کسانی از درون جامعه شیعه با ایرانی های روابط دارند،اتفاقا همه انهایکه از درون جامعه شیعه با ایران روابط تنگا تنگ دارند،یاران نزدیک رهبران سیاسی شواری نظار اند که اقای صالح هم یکی از کادر های رهبری این جریان است.
Freitag um 09:45 · Gefällt mir..

Mir Nazari يكي نيست كه از اقاي صالح سؤال كند كه دولار هاي تبليغات يونس قانوني و داكتر عبد والله از كجا امدند.
Freitag um 11:37 via Handy · Gefällt mir..

Ahad Qasimi ای کاش "میشد" از این چیز ها گذشت و نظریه اسراییل و تشکیل جامعه اسراییلی را عملی "کرد". سِر فلسفهء تشکیل چنین جامعه‌ای در ۲۰۱۳ رمز گشایی می شود! عجبا چی در خوابیم! و ها راستی چطور می شود آرشیف BBC را به دست آورد؟ در سال ۲۰۰۱ خبر ساعت ۶ شام BBC(فکر کنم) یکبار دقت به کار دارد. شاید من اشتباه کرده باشم، چون با زبان انگلیسی چندان آشنا نبودم، که عذر خواهی می کنم.
Freitag um 11:41 via Handy · Gefällt mir.

.Habib Alizada خیلی جای تاسف است کسیکه خود را هم خون ایرانهای می داند. و با افتخار از کمک و همکاری ایرانها در رسانه ها تشکری می نماید. اما هزاره های مظلوم که بشترین آسیب را از همین ایرانها خورده آنها را متهم به متحد بودن آنها می کند.
Freitag um 12:10 · Gefällt mir..Hayat Ensafi http://www.facebook.com/saleh.amrullah
Amrullah Saleh
Hat bei ‎Afghanistan Green Trend AGT - روند سبز افغانستان رسا‎ gearbeitet
Hat Politcal Science hier studiert: Cleary University
Wohnt in Kabul, Afghanistan.Freitag um 12:17 · Gefällt mir..

Ahad Qasimi عجب تصادفی!!! تلویزیون آریانا را می بینم که برنامه مذهبی دارد. یک "خواهر" ازبک سوال کرد: می توانیم به هزاره دختر بدهیم یا نه؟ نه گرداننده چیزی گفت و نه مولوی صاحب! نمی فامم همی ازاره ها چرا گم و گور نمی شن؟
Freitag um 12:36 via Handy · Gefällt mir · 1..

Mohammad Tariq آدم از گنده گی ها به درد می آید, اهداف سیاسی آدم را به لجن میکشاند!
Freitag um 13:58 · Gefällt mir..

Qorbanali Fasihi امرالله صالح بااین نوشته شخصیت اصلی اش را ازپس پرده بیرون کرد.
Freitag um 14:20 · Gefällt mir..

Aziz Hakimi من طرفدار یا مخالف کسی نیستم. اما میخواستم بدانم این قضاوت شما در رابطه با مطلب امرالله صالح براساس مطلب اصلی به زبان پشتو است یا خلاصه ای که صفحه فارسی بی بی سی منتشر کرده؟ من در مطلب پشتو و نه هم خلاصه صفحه فارسی ندیدم کسی از "قوم هزاره" کسی صحبت کند. رهبران هزاره شیعه در این مطلب به همان صورت نام برده شده اند که رهبران غیرهزاره شیعه. حساب مردم (ازهرقوم) را از رهبران و سازمانها و احزاب سیاسی جداست. من با مطلب امرالله صالح موافق یا مخالف نیستم ، ولی این واقعیت مسلمی ست که ایران سعی میکند از طریق نهادهای سیاسی و اجتماعی شیعیان و فارسی زبانان در کل در افغانستان نفوذ کند. همچنانکه پاکستان سعی میکنند از طریق نهادهای سیاسی و اجتماعی سنی ها و پشتونها در کل به چنین نفوذی دست پیدا کنند. این چه ربطی به مردم عادی شیعیان یا سنی ها یا هزاره و غیرهزاره ها دارد؟ اتفاقا خود شورای نظار و رهبران آنها دست کم به اندازه رهبران و سازمانهای شیعه به نفوذ ایران کمک کرده اند. چه لزومی دارد یک تاجیک این را رد بکند که برهان الدین ربانی و مسعود هم متهم به جنایات جنگی بوده اند همانطور که عبدالعلی مزاری بود و سیاف و ده ها تن دیگر. یعنی واقعا اساس هویت ما افغانها (از هر قوم) و بخصوص تحصیلکرده ها قوم و مذهب است؟‌ یعنی اینقدر ما بی همه چیزیم که از آدمهای عادی که دست تقدیر به دستشان تفنگ داد تا بی حساب و کتاب بکشند، بتهایی بسازیم که انتقاد از آنها ممنوع باشد؟ لطفا جمع کنید این بساط را. هزاره و ازبک و تاجیک و پشتون و و غیره همه به یک اندازه نیازمند شفای عاجل هستیم.
Freitag um 15:18 · Gefällt mir · 5..

Ahad Qasimi سلام حکیمی عزیز، شما درست می فرمایید. هر فرد حق دارد به هر زبانی بنویسد و ابراز نظر نماید. اما چی لازم است که بکوبیم احزاب شیعه؟ چرا با جرات نگویم حزب وحدت، حزب حرکت حزب اسلامی یا جمعیت؟ و یا هم اشخاصی چون محقق، خلیلی، محسنی و.....؟ شخصاً خودم در قید این حصار ها نیستم. اتفاقا همین چند روز پیش در ولسوالی دولت آباد بلخ نماز فرض ظهر را با جماعت دست بسته اقتدا کردم و سنت را با دست باز. معمولا خودم دست باز نماز می خوانم و برادرم دست بسته. بجای سمت و قوم و مذهب بیاید با جرات مجرمین را نام ببریم.
Freitag um 15:41 via Handy · Gefällt mir..

Aziz Hakimi اقای قاسمی موافقم. نام ببریم. شوخی که نداریم با کسی. از مقدس سازی چهره ها هم دست برداریم. تا زمانی که هزاره ها از مزاری و خلیلی و محقق خدا بسازند و تاجیکها از مسعود و ربانی و پشتونها از سیاف و حکمتیار، به گمانم لایق همین مصیبتی هستیم که در آن می‌لولیم. اینها در بهترین حالت آدمهای عادی هستند. من صدها افغان عادی تحصیلکرده را دیده ام که صحبت کردن و منطق و استدلالش از این آقایان بهتر بوده. ما با جرات از کرزی و تیمش انتقاد میکنیم به اینها که رسید به خاطر همان ریشه های گندیده مذهبی و قومی تبدیل میشویم به مبلغین شان.
Freitag um 15:53 · Gefällt mir · 2..علی تابش دستت درد نکند.
Freitag um 17:02 · Gefällt mir..

Ahad Qasimi حکیمی گرامی! در شروع گفتم که حرف شما درست است. لازم نیست حرف خودت را تکرار کنم. منظور نویسنده مقاله بود. آقای نویسنده می شد که بگوید فلان حزب به رهبری فلان شخص، نه که احزاب شیعی. کاش مجرم جزا "می دید". ای کاش صالح عزیز محقق را با اسناد معرفی می کرد که من هم لعنت نثارشان می کردم. وقتی که می گوید احزاب شیعی، من لامذهب لاحزب را هم جزء از آن حزب می شمارد. تمام شیعه یا سنی عضو این احزاب نیست......... خودت نکته دان هستی.....
Freitag um 18:20 via Handy · Gefällt mir..حسین ساعی یکی از آن احساساتی ها من بودم که گاهی که صحبت از تفاهم و همکاری های بلند مدت سیاستمداران اقوام به میان می آمد، این آقا صالح را به عنوان یک گزینه ی چیز فهم که از تلخی های تجربه ی مرحوم مسعود درس هایی آموخته، به فعالان سیاسی پیشنهاد می کردم.
Freitag um 21:33 · Gefällt mir · 1.

.Sakhidad Hatif جناب عزیز حکیمی، من مقاله ی ایشان را به زبان پشتو خواندم. حرف من همان حرف " احد قاسمی" (برادر زاده ام) است. نوشته ی آقای صالحی برای فضا سازی علیه هزاره ها نوشته شده. به همین دلیل در مورد گروه های شیعه ی افغانستان هیچ حرف مشخصی نمی گوید. نیز به همین دلیل از حمایت های دولت ایران از شورای نظار حرفی نمی زند. آقای صالح می داند که اگر به صورت موردی و مشخص حرف بزند این امکان به وجود می آید که مخاطبان مقاله اش حساب مردم هزاره را از گروه های سیاسی و نظامی جدا کنند. او این را نمی خواهد.


Freitag um 22:04 · Gefällt mir · 2..

Ali Seerat

بی خیال باش برادر حکومت های غربی هم آن قدر بی اطلاعات نیست که ایران درافغانستان با کی ها معامله دارد................
Samstag um 09:21 · Gefällt mir..

Assad Ullah Radmand بله چه گندی زد که حتا اپوزسیون را هم از هم خواهد پاشاند، البته مه در اول گفته بودم که بنیاد اپوزسیون بر مبنای شکار کردن قومی دیگر است، که امروز دیگه آن را عملا حس میکنیم
Samstag um 12:23 · Gefällt mir..

Shah Mehryoon چون این بار اول نیست که ما بازی می خوریم، زیاد جای تعجب و افسوس هم نیست. چگونه و به چی کسی باید اعتماد کرد؟

**
تاپیک روز جمعه 25 جنوری

آقای امرالله صالح در مقاله ی خود به زبان پشتو یکسره از گروه ها و احزاب شیعه ی افغانستان سخن می گوید و این که ایران سعی می کند از طریق آن ها در افغانستان دست درازی کند. این تاکید بر "شیعه" بی خود نیست. او سعی می کند حکومت ایران را یک رژیم ایدئولوژیک شیعی محض معرفی کند که توسعه ی نفوذ خود در افغانستان را هم از مجاری مذهبی پی می گیرد. این ها را می گوید که ماهیت نژادپرستانه ی آن رژیم ستمگر را پنهان کن...د. چرا؟ برای این که حکومت ایران آن قدر که به حزب و نژاد و زبان آقای صالح دلگرم بوده و هست، به تشیع هزاره ها اعتماد ندارد.

یک نکته ی دیگر هم در مورد نوشته ی ایشان هست: آقای صالح می داند که بیشتر غیر هزاره ها این مردم را به نحوی خدمتگزار ایران می دانند. این تصور در میان پشتو زبان ها شایع تر است. حال، آقای صالح چه فکر می کرده؟ آیا فکر می کرده که اگر در باب مزدوری هزاره ها و شیعه ها برای ایران مقاله یی ننویسد مخاطبان پشتو زبان او در بی خبری یا گمراهی خواهند ماند؟ آیا بهتر نبود ایشان مقاله یی بنویسد و در اصلاح این تصور غلط یعنی مزدوری هزاره ها برای ایران بکوشد؟

Gefällt mir ·

Mohammad Sharif Saiidi, Hakim Muzaher, Shahin Ghaznawi und 66 anderen gefällt das.


Hasan Malistani به نظر می رسد که شما خیلی حرفهای ایشان را جدی گرفته اید. واقعا اینقدر جدی است یا ما پشتو نمی فهمیم؟
Freitag um 22:34 · Gefällt mir

Aziz Hakimi من متوجه نشدم بالاخره دوستانی که مخالف این مقاله هستند،‌حرفشان این است که همه "احزاب و گروههای شیعه" زیر نفوذ ایران قرار ندارند، یا "مردم هزاره"؟ اگر اولی‌ست که جای بحث دارد؛ تمام احزاب و گروههای سیاسی افغان، حتی طالبان هم به نحوی تحت نفوذ ایران بوده اند و هستند. اگر منظور این است که بگوییم مردم هزاره و یا شیعیان افغانستان در شکل مردم تحت نفوذ ایران نبوده اند که احتیاجی به بحث ندارد. خب مسلم است که نبوده اند. تا جایی که من میدانم اکثریت مردم شیعه و هزاره به همان اندازه از سیاستهای حکومت ایران بیزارند که اکثریت سنی های تاجیک و یا مردم پشتون و ازبکها. بالاخره من که نفهمیدم دعوا کجاست.
Freitag um 22:39 · Gefällt mir · 1


Sakhidad Hatif جناب مالستانی، شما پشتو می فهمید، سیاست متوجه نمی شوید.
Freitag um 22:41 · Gefällt mir · 12

Hasan Malistani درست!
Freitag um 22:42 · Gefällt mir

Aziz Hakimi آقای هاتف به نظرم کمی سخت گرفته اید. اینکه مطلب به زبان پشتو منتشر شده جای سوال دارد. کاملا موافقم. حداقل کاری که آقای صالح باید میکرد این بود که مطلب را به زبان فارسی هم بنویسد که به هر دوزبان منتشر میشد. اما با آنهم نمیتوان الزاما نتیجه گرفت که مقاله برای القاء باورهای نادرست در رابطه با "مردم هزاره" به پشتونها به پشتو نوشته شده. میتوان اتهام زد اما نمیتوان ثابت کرد.
Freitag um 22:46 · Gefällt mir


ARe Najibi جوابیه محقق پهلوان هم بدک نبود.
Freitag um 22:47 · Gefällt mir

Hasan Malistani یعنی پشتو زبانها خیلی از صالح خوششان می آید و بر اساس این حرفها به او رای میدهند و او رییس جمهور بعدی می شود؟ اگر این سیاست باشد که خود زنی و انتحار است.
Freitag um 22:50 · Gefällt mir

ARe Najibi چیزی که محقق هم اشاره کرده که گویا اسدالله خان مافیا فعلا از انجام وظیفه معذور است و ممکن تغییراتی در سمت ریاست امنیت ملی بوجود بیاید. برای همین دماغ صالح بوی دباغی ارگ را از فاصله دور استشمام فرموده است. لول
Freitag um 22:53 · Gefällt mir · 3

Sakhidad Hatif جناب حکیمی، کار آقای صالح هدف گیری سیاسی به قصد بدنام کردن هزاره ها دارد. حرف بر سر داده های مقاله ی ایشان نیست. مثالی بدهم: فرض کنید حبیب الله کلکانی نامه یی نوشته باشد مبنی بر این که باید پشتون ها نابود شوند. این نامه به دست من رسیده. من سال ها نگه اش می دارم. یک صبح از خواب می خیزم و در اخبار می خوانم که پشتون ها در جلال آباد بر ضد چند وزیر تاجیک تظاهرات کرده اند و اوضاع بحرانی است. یک مقاله ی مفصل می نویسم در باره ی همان نامه ی حبیب الله کلکانی و متن نامه را هم در ضمن مقاله ی خود می آورم و در یکی از روزنامه های جلال آباد منتشر می کنم. حالا شما هزار بار بگویید که آن نامه واقعیت دارد و نباید در باره اش خیلی جوش زد. مساله واقعیت داشتن آن نامه به عنوان یک "فکت" یا داده ی تاریخی نیست. مساله ی اصلی نگاه سیاسی من در پشت انتشار آن نامه در آن احوال است.
Freitag um 23:08 · Gefällt mir · 11

Mehdi Aslamy حالا ما نشستیم شب تا صبح می اندیشیم و تلاش می کنیم از داشته ها و ذخیره هایمان خوب کار بګیریم و تحلیل های منطقی و بجا داشته باشیم . باور کنین که این هااګر چنین سیاس های بودن حالی ما مردم چنین پوچ و لا تعریف نمی بودیم. او بیچاره می خواسته تعریفِ از خودش و داشته هایش را خیلی کارشناسانه اما بدون باز نګری عواقب و یا با در نظرداشت سود ناچیز، تحویل بی بی سی دهد . و ما امدیم شاید خلاف توقع و خواسته او به جان بی خودش چسپیدیم >ولی معتقدم که این چسپیدن ها او و امسال او را شاید ادم کند. یعنی خوب است که انتقاد و کوبیده شوند و کمی از ای طرح ها یاد بګیرن .
Freitag um 23:16 · Gefällt mir · 1

Aziz Hakimi آقای هاتف، ممکن است مقاله آقای صالح قابل تعبیر به سوء نیت سیاسی شود، تا جایی که من خواندم آقای صالح در رابطه با اصل موضوع صحبت کرده که همه موافقیم؛ اینکه ایران از طریق نهادها و احزاب سیاسی شیعی همواره قصد نفوذ در ایران را داشته، اما آنچه که صالح ذکر نکرده این است که شورای نظار و دیگر احزاب هم کارنامه بهتری از احزاب شیعی ندارند. این هم قابل درک است چون آقای صالح روزنامه نگار نیست که مجبور به رعایت انصاف و صحت و بی طرفی باشد. یک سیاستمدار است و آنچه در بی بی سی نوشته یک نظر شخصی حساب میشود. انتشار یک دیدگاه در یک رسانه به معنای درست بودن آن نیست. من اطمینان دارم همین مطلب در وبسایت فارسی بی بی سی در بخش ناظران میگویند منتشر میشد. اما با تعبیر و تفسیر این مقاله توسط دوستانی مثل شما، ممکن است این سوء تفاهم بوجود آید که مخالفت با این مقاله به معنای طرفداری از احزاب و شخصیتها و نهادهای شیعی است و نه مردم هزاره و یا شیعیان. به گمانم بهترین راه این است که دوستانی که دستی در نوشتن دارند، مطلبی حرفه ای و بدور از احساسات قومی تهیه کنند و بگویند که چرا فکر میکنند آقای صالح در تحلیل خود اشتباه کرده و حساب سازمانهای و احزاب شیعی را از شیعیان و هزاره ها جدا نکرده. من هم دوست ندارم کسی من فارسی زبان را با جمعیت اسلامی و یا شورای نظار یکی بداند. اما اینکه جمعیت اسلامی و شورای نظار تسهیل کننده نفوذ ایران در افغانستان بوده اند، به من بر نمیخورد. هویت من و میلیونها نفر دیگر در افغانستان رهبران جهادی و سازمانها و احزاب جهادیشان نیستند.
Freitag um 23:22 · Gefällt mir · 4

Dawood Hakimi این یک حقیقت است که ایران همیشه در فکر نفوذ بیشترش در افغانستان بوده و است. ابزارهای مذهبی و نژادی دو ابزار مهم مورد استفاده ایران بوده است با یک تفاوت که در داد و ستدهای مذهبی اش هزاره ها بیشتر قربانی می دهد ورنه کمک های مالی و تسلیحاتی ایران به شورای نظار ان هم وقتی که با حزب وحدت می جنگید در حد وسیعتری بود و جالب این است که در همین شرایط مسعود حزب وحدت را نوکر ایران خواند که بعدها نوکری خودش که افشا شد خیلی گسترده تر از ان بود که بر حزب وحدت خرده می گرفت. کار صالح یا ناصالح هم همین است هنوز دیری از نوکری خودش نگذشته که انگشتش به سوی دگران دراز شد. صالح دروغ نگفته اما حرف این جاست که چرا همه ابعاد نفوذ ایران در مقاله اش اورده نشده. و چرا به فارسی و در سایت های که مخاطبین اش فارسی زبان است منتشر نشده. این کشور با این رهبران ناپخته و دبوانه معلوم نیست به کجا ها خواهد رفت.
Freitag um 23:39 · Gefällt mir · 4

Ali Munawer آقای صالح این اتهام سالهاست که بر پیشانی ما مهر شده اما این از همان ناجوانمردی باستانی شماست که برای نفوذ نمودن به داخل پشتونها حرف مسعود را تکرار نمودی. شرم بر وجدانت. پتلونهای پلنگی و پولهای خمینی چاپش به تو رسید و دزد اش مارا میگیری
Samstag um 00:22 · Gefällt mir · 6

Shahin Ghaznawi جناب عزیز حکیمی بزرگوار چیزی که واقعا در ارتباط به نوشتار آقای صالح برایم تازگی دارد اینست که ایشان با این نوشتار خویش چه غرض و مرضی دارد؟ درست اگر بدانیم به عنوان یک تحلیل گر مسایل سیاسی از تجارب استخباراتی خویش که جدا از دیدگاه شورای نظار است بهره ببرد. فکر کنم تف به ریش خویش انداختن است. بطور نمونه تجهیز جمهوری اسلامی و حمایت آنان از طالبان چیزی پنهانی نیست و شاید اگر بخواهیم چندین بار شاید نقل قول ایشان را داشته باشیم در زمینه. دوم، حوزه نفوذی قوم چه ربطی به تشکیل حزب وحدت دارد. اگر واقعیت قرار ادعای ایشان اینه که جریانهای هزاره در شرایط کنونی رابطه نزدیک با ایران دارند و انانی که بنابر ادعای واهی ایشان از جریان هزارگی جدا شدند و با شورای نظار و جمعیت پیوستند، از ایران بریدند و روی منافع ملی (همان دیدگاه ایشان) راه رفتند، سپاه محمد بعد از دو هزار و یک از طرف دوستان نزدیک جمعیت و شورای نظار در کابل تشکیل شد. گذشته از آن وقتی بیایی روی آصف محسنی وقتی که ایشان برائت از ارتباط ایران بنابر همان شریک جرمی شدن در جنگهای داخلی می دهند، دانشگاه ایشان از کجا تمویل می شود و کدام کشوری دنبال ایران است. من نمی دانم با کدام زبانی باید فهماند که ما چه می خواهیم. اصلن با مجموعه مریض که رویاهای خویش را در جنگهای نا مقدس شان جستجو می کنند روبروایم. شاید بیشتر از صالح من درک کنم درد کسانی را که برای صالح و هم فکرانش جنگیدند و همه چیز را قربانی کردند در اخیر دانستند برای کیها قربانی شدند. نیازی نیست افشاگری کرد چون فکر می کنم رسالت نسل منتفر از جنگ در میان شهروندان افغانستان است تا مهار چنین انسانهای مریض را در دست بگیرند تا مبادا قربانی یک دور دیگر اهداف غیر انسانی آنان باشند.
Samstag um 04:33 · Bearbeitet · Gefällt mir · 2

Rassul Fedai خوش رقصي براي كاكا
Samstag um 02:41 via Handy · Gefällt mir · 1


Mir Nazari اقاي صالح در جريان صفر هاي كه به غرب داشت بخاطر وابستگي دارو دسته اش به ايران از طرف غربيها روي خوشي نديد بنا بر اين راه علاج را در ان بافت كه دستمال وابستگي را به طرف هزاره ها بيندازد. دوستان در جريان بودند كه كانادا حتي حاظر نبود به جناب شان ويزا بدهد.
Samstag um 06:17 via Handy · Bearbeitet · Gefällt mir · 2


Basharmal Azim سیاست‌گران ایرانی جهالت مذهبی را با استبدا سیاسی آمیخته‌اند و در سایه آن در فلسطین به نام اسلام در لبان به نام شیعه و در افغانستان بیشتر به نام قوم و زبان فعالیت می‌کنند.
Samstag um 05:43 · Gefällt mir · 1


لطیف زاهدی هیچ شکی در مورد مغرضانه بودن این مقاله جناب صالح وحود ندارد. خوب شد که چهره وافعی این ابن الوقت در مخدوش ساختن چهره هرازه ها نمایان گشت. بنده فکر میکنم این کار ایشان بیشتر جنبه تبلیغاتی برای خود شان در میان پشتو زبانان دارد؛ برای بازی در آینده این کشور...Mehr anzeigen
Samstag um 06:33 · Gefällt mir


خلیل پژواک كاملن همين طور است. به پشتو نوشتن، و يك سره از هزاره گفتن درعصري كه مردم شديدن برعليه ايران فعاليت مي كنند، فقط مي تواند عنوان يك روسري را به آقاي صالح داشته باشد.
Samstag um 06:49 · Gefällt mir


Assad Ullah Radmand به نظر بنده حضور امرالله صالح در بازی های فعلی و چنین مصاحبه ها و نیز نگارش آن، شاید خودباختگی باشد که برخی از غرق شدگان بخاطر زنده ماندن در هر سو دست و پا میزنند، وگرنه حضرت عالی هیچ توجیه منطقی و موثق برای این سناریوی جدید ندارد و در تلاش است، تا خود...Mehr anzeigen
Samstag um 12:06 · Gefällt mir · 1


Abdul Momin Momin ترفندگوی آقای صالح که گویا هزاره ها مزدور ایران است مربوط بدید شخصی اش بوده به تعبیردیگر میشه بگویم که چنین افاق سرای ازاراده آزاد وصحت عقل اظهارنگردیده بیشتربه یک دروغ پراگنی کشفی میماند.
vor 23 Stunden · Gefällt mir
***

تاپیک   روز شنبه 26 جنوری

بعضی یکسره اصرار دارند که بگویید کجای آنچه امرالله صالح گفته غلط است. عرض شود که هیچ جای اش. دولت ایران همواره کوشیده شیعیان و هزاره های افغانستان را مزدور خود بسازد یا نگه دارد. تقریبا تمام جریان های سیاسی نیرومند در میان شیعیان و هزاره های افغانستان ( حد اقل در سه-چهار دهه ی اخیر) با ایران پیوند نزدیک داشته اند و بعضی از آن ها مزدوران تمام عیار بوده اند. بحث سر این ها نیست. بحث سر این نیست که ام...رالله صالح چه گفته. بحث سر این است که آقای صالح چه را نگفته و حذف کرده. آیا آقای صالح نمی توانست اشاره یی به این واقعیت بکند که در طول سال ها در میان هزاره ها حساسیت و مقاومت شدیدی در برابر دست اندازی ها و اغواگری های جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته؟ آیا نمی توانست از فعالیت های دولت ایران در میان دیگر گروه های افغانستان کمی سخن بگوید؟ آیا او نمی توانست در کنار مداخلات ایران از مجاری مذهبی، به مداخلات این رژیم از مجاری زبان و نژاد نیز بپردازد و مصادیق آن را به روشنی بیاورد؟
وقتی که مقاله یی می نویسی که عمق اش یک میلی متر است و در آن به صورت گزینشی بعضی واقعیت ها را برجسته می کنی و زبانی را که برای مقاله ی خود انتخاب می کنی زبانی است که گوینده گان اش بیشتر از دیگران به رابطه ی هزاره ها با ایران بدگمان اند، آن وقت انتظار داشته باش که آنانی که آماج بی انصافی ات قرار گرفته اند واکنش نشان بدهند. عجیب آن است که یکی در دفاع از صالح نوشته که او یک سیاستمدار است و نباید از او انتظار زیادی داشت!

حال، با همه ی این ها، من فکر می کنم که امرالله صالح در همین یک مقاله یا برخورد سیاسی غیر منصفانه ی خود خلاصه یا تمام نمی شود. او با این کار خود نشان داد که همانی نیست که ما در خیال امیدوار خود از او ساخته بودیم. اما من شخصا هنوز معتقدم که او - اگر بخواهد -از مستعد ترین آدم ها برای استوار کردن عقلانیت سیاسی در میان تاجیک ها است و -اگر بخواهد -می تواند برای تمام مردم افغانستان کارهای مفید بکند. فقط انتظار نداشته باشد که محبوبیت اش خدشه ناپذیر است و هر قدر هم بی رسمی کند همه در پی او هروله خواهند کرد.

.بعضی یکسره اصرار دارند که بگویید کجای آنچه امرالله صالح گفته غلط است. عرض شود که هیچ جای اش. دولت ایران همواره کوشیده شیعیان و هزاره های افغانستان را مزدور خود بسازد یا نگه دارد. تقریبا تمام جریان های سیاسی نیرومند در میان شیعیان و هزاره های افغانستان ( حد اقل در سه-چهار دهه ی اخیر) با ایران پیوند نزدیک داشته اند و بعضی از آن ها مزدوران تمام عیار بوده اند. بحث سر این ها نیست. بحث سر این نیست که ام...رالله صالح چه گفته. بحث سر این است که آقای صالح چه را نگفته و حذف کرده. آیا آقای صالح نمی توانست اشاره یی به این واقعیت بکند که در طول سال ها در میان هزاره ها حساسیت و مقاومت شدیدی در برابر دست اندازی ها و اغواگری های جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته؟ آیا نمی توانست از فعالیت های دولت ایران در میان دیگر گروه های افغانستان کمی سخن بگوید؟ آیا او نمی توانست در کنار مداخلات ایران از مجاری مذهبی، به مداخلات این رژیم از مجاری زبان و نژاد نیز بپردازد و مصادیق آن را به روشنی بیاورد؟
وقتی که مقاله یی می نویسی که عمق اش یک میلی متر است و در آن به صورت گزینشی بعضی واقعیت ها را برجسته می کنی و زبانی را که برای مقاله ی خود انتخاب می کنی زبانی است که گوینده گان اش بیشتر از دیگران به رابطه ی هزاره ها با ایران بدگمان اند، آن وقت انتظار داشته باش که آنانی که آماج بی انصافی ات قرار گرفته اند واکنش نشان بدهند. عجیب آن است که یکی در دفاع از صالح نوشته که او یک سیاستمدار است و نباید از او انتظار زیادی داشت!

حال، با همه ی این ها، من فکر می کنم که امرالله صالح در همین یک مقاله یا برخورد سیاسی غیر منصفانه ی خود خلاصه یا تمام نمی شود. او با این کار خود نشان داد که همانی نیست که ما در خیال امیدوار خود از او ساخته بودیم. اما من شخصا هنوز معتقدم که او - اگر بخواهد -از مستعد ترین آدم ها برای استوار کردن عقلانیت سیاسی در میان تاجیک ها است و -اگر بخواهد -می تواند برای تمام مردم افغانستان کارهای مفید بکند. فقط انتظار نداشته باشد که محبوبیت اش خدشه ناپذیر است و هر قدر هم بی رسمی کند همه در پی او هروله خواهند کرد.Mehr anzeigen

Gefällt mir · .
Abbas Farasoo, Ghulam Abbas Aliyar, ‎حسین پویا‎ und 86 anderen gefällt das..Mushtaq Khoramy و آیا نمی توانست گفته های عطامحمد نور را در مورد حمایت مالی شورای نظار از سوی ایران و حمایت های پیدا و پنهان ایران از اسماعیل خان و حضور بیشتر ازیک دهه حکمتیار را در ایران مصداق جاسوسی احزاب هزاره بیاورد؟
Gestern um 08:47 · Gefällt mir · 1..

Atila Khazar من نمی دانم مذهب شیعه چه فایده ای برای مردم داشته است. ولی همه می دانیم که ریشه بسیاری از نابسامانی های تاریخی و امروزی ما در این مذهب نهفته است. لذتش را دیگران برده اند و کاسه و کوزه اش بر سر ما شکسته شده است.
چرا مثل تعداد زیادی از نجس های هند که با پیوستن به مذاهب دیگر خودشان را از طوق بردگی نظام کاست هندویسم رها ساخته اند، مردم هزاره با تغییر مذهب به حنفی یا... خودشان همرنگ دیگر مردم افغانستان نسازند و از نحسیت و پیامدهای ناگوار شیعه بودن نجات ندهند.
البته من خودم یک آدم کاملن بی مذهب هستم.
Gestern um 08:59 · Gefällt mir · 4..

Mohammad Amin Halimi آقای هاتف عزیز، مشکل همه‌ی آدم‌ها از فقدان همین قیدهای «اگر» شروع می‌شود. اگر این اگرها باشند، ملاعمرها هم می‌توانند کارهای مفید بکنند.
Gestern um 09:01 · Gefällt mir..

Bismillah Ranjbar ماهیت سخن دقیقا همینجا است هاتف بزرگوار که ناگفته ها در این مقاله ناگفته مانده است وباید گفته می شد.
Gestern um 09:10 · Gefällt mir · 1..Abdul Abbz Sohrabi @

Atila Khazar
از يك آدم لامذهب حرف لامذهبى بيشتر انتظار نيست. مذهب شيعه حق است و ايران اصلن شيعه نيست تا بتواند نماينده گى شيعيان را نمايد. دولت ايران سياسى است و حالا به خاطر نوشتن يك مقاله از طرف صالح كه خودش يك نوكر ميباشد شما ميآييد از مذهب يك قشر عظيم اين جمع بيزارى ميكشيد. انصاف و وجدان انسانى هم خوب چيز است!!
Gestern um 09:48 via Handy · Gefällt mir..

Abdul Abbz Sohrabi به هر حال، هاتف بزرگوار سخن در اين باره بى شمار است براى واكنش و دفاع و رد سخنان آقاى صالح. ايشان در مقاله اش مقاصد متعددى را دنبال ميكند. اين طبيعى است كه براى رسيدن به مقاصد اش به دروغ ها، تهمت ها و در عين حال، به پنهان كردن ديگر حقايق دست زده است. ولى فراموش كرده است كه در عصر امروزى، چنين مقالات نه خارجى ها و امريكايى ها را اغفال ميسازد و نه داخلى ها را كلاه گذارى و غلط فهمى ميتواند. فقط بزرگترين زيان را بنظرم به خودش رسانده است. ما هم بايد از اين گند كه ايشان ايجاد كرده اهم ورزى نكينم ورنه به خود خواهد باليد كه سخنش خيلى تأثير گذار است. با احترام
Gestern um 10:01 via Handy · Gefällt mir.

.Mir Nazari بعضی از برادران تاجیک ما آنقدر مغرور وخود خواهند که هرتهمت و دروغی که دلشان خواست به دیگران می زنند ومی گویند ووقتی کسی برایشان بگوید که حرفتان درست نیست درجواب بابی شرمی تمام می گویند نه برادر شما حرف مرا نفهمیدید واگرهم فهمیده اید غلط فهمیده اید۰ باید گفت این حرفهای صالح هم ادامه همان پروژه بد نام سازی هزاره ها در دهه نود است۰
Gestern um 10:18 · Bearbeitet · Gefällt mir · 1..Lyagate Afzali Aqay hatif zenda bashin ba in matlab tan wa man arz konom ki ma mardom hamisheh ghorbani in cheza bodim wa hastim ama, bayed goft ki har yag az aqwam afghan mozdor wa aalei dast beganagan boda waa hastin. wali harf asli injast ki hich kas ba ishtebahat shan pai nabordah. amrullah saleh wa atrafianash ki aghaz gar jang hay dakhili bod az koja pol wa imkanat migirift? az koja paida mekard wa khon melat afghanstan ra merikht? wali ma mardom hazara motaasefana harchi az solh wa aramish faryad zadim dar jawab marg wa khon rezi geriftim, ama man beshtar azin degar namigoyam wa aghilan khod danad.tashakor
Gestern um 10:58 · Gefällt mir..

Aziz Hakimi آقای هاتف کنایه به جایتان دریافت شد. عرض کنم که من نه صالح را می‌شناسم نه هم موافق و مخالف مطلبش هستم. اما این را میدانم که مخالف حرکات و واکنشهای احساساتی ام. واکنشی که دوستان مخالف مقاله نشان داده اند آنقدر احساساتی و بزرگتر از اصل قضیه هست که باعث سردرگمی همه میشود. فرض بگیریم صالح فقط با نگفتن اینکه ایران از طریق سنی ها و تاجیک و پشتونها هم سعی در نفوذ دارد به هزاره ها و شیعیان توهین کرده. راهش این بود که به جای صدها پست روی فیسبوک و چند مقاله کاملا شعارزده و احساساتی در رسانه هایی که احتمالا مخاطبشان فقط هزاره ها هستند، مطلبی با منطق و سنگین کسی مینوشت و در همان بی بی سی منتشر میکردید. تمام همین اسنادی را که زحمت میکشید و روی فیسبوک هدر میدهید،‌ در همان مقاله تان به سادگی میتوانستید استفاده کنید. اینطوری میتوانستید هم اجتماع بزرگتری از هموطنان خود را آگاه کنید و هم اینکه به سنگینی و قاطعیت جواب صالح را بدهید. من مخالف واکنشهای احساسی در مسائلی مثل این هستم که زیرکی و فراست میخواهد. اگر شما صالح را متهم به نادانی سیاسی میکنید، خب واکنش شما هم چندان عقلانی نبوده. باور بفرمایید انقدر که پستها و مقاله های شعارزده و احساساتی شما در فیسبوک هزاره ها رابر ضد دیگر اقوام تحریک کرد، به گمانم مقاله صالح در بی بی سی پشتون ها را بر ضد هزاره ها برنیانگیزد.
Gestern um 11:27 · Gefällt mir · 2..علی مهرجوئی از قدیم گفته اند تا چوب از خود پانه نداشته باشد چاک نمی شود.. حالا هم مردم ما همیشه از طریق خائنین خودی شکست خورده است" بعضی ها میخواهد خیلی ژست روشنفکری بخود بگیرد. در پی دفاع از مزخرفات صالح بر می یاید..واقعا جای تاسف دارد که ما تاهنوز آدم نشدیم که با نباید ها چطور برخورد کنیم...آقای هاتف عزیز نوشته های شما و نوشته عده کثیری از دوستان حقایق را بیان کرده ومیکند .. زنده باد....
Gestern um 11:28 · Gefällt mir · 1..

Aziz Hakimi علی مهرجویی، من به سخیداد هاتف به عنوان یک دوست ندیده احترام بسیار زیادی دارم و به احترام ایشان و نظر به اینکه خاموشی خودش بزرگترین جواب برای توهین کننده است، به نظر شما جوابی نمیدهم. اما ظاهرا دوستان فکر میکنند ممکن است من یا شیعه باشم یا هزاره که به خیانت متهم میکنند. من هیچ کدامشان نیستم و راستش کوچکترین باوری هم به این گونه شاخصه ها ندارم. تا وقتی کسی خود را هزاره و تاجیک و شیعه و سنی و پشتون و غیره بداند، همان است که فکر میکند و دایره دیدش هم همان اندازه محدود است. تا شما هزاره باشید دیگران پشتون و تاجیک و ازبک اند.
Gestern um 11:47 · Gefällt mir · 2..

Hadi Hussaini اين كه ايران تاجيكها را بسيار بيشتر كمك ميكند اين كاملا واضح است مثال انرا از زبان عطا والي مزار همه شنيده اند. سؤال اينجاست كه جرا اقاي صالح از اين كمك ها ويا به قول أيشان از اين دخالتهاي ايران در بين تاجيكها هم نام نبرده ؟؟
Gestern um 13:40 · Gefällt mir..

Ali Ashna به نظرمن این اقای حکیمی ازهمان روشنفکرای خنثی است که سرشب تصمیم میگیره تا فردا و فردا شب کدام رنگ و تیپ را بخود بگیرد. تو که نه شیعه هستی و نه هزاره دغدغه و جانکدنت برای چیست ؟
vor 23 Stunden · Gefällt mir..

Aziz Hakimi علی آشنا لوده هایی مثل جنابتان نیازی به پاسخگویی ندارند.
vor 23 Stunden · Bearbeitet · Gefällt mir..

Ali Ashna اقای حکیمی لوده کسانیست که میخواهند باهویت خنثی وارد کار زار اجتماعی میشوند
vor 23 Stunden · Gefällt mir..

Ali Ashna مثل اقای حکیمی مثل چراغیست که ادعا دارد همه جا ازنور او روشن است ولی بیخبرازینکه حتی زیرپایش تاریک است .الحاج حکیمی! تو بجای ارائه راه حل برای دگا کمی بخودت توجه کن
vor 23 Stunden · Gefällt mir · 2..

Kabeer Ibrahimi از دغدغه هاي اقاي حكيمي فهميده ميشه كه اشان ١٠٠٠ مرتبه از فهم اش بالا تر خودش را فكر ميكند
vor 22 Stunden via Handy · Gefällt mir..

Sakhidad Hatif جناب عزیز حکیمی عزیز، کنایه نگفتم. شما می گویید که نه مخالف دیدگاه صالح هستید و نه موافق اش و در عین حال به شدت از او دفاع می کنید. تا آنجا که گفتید که صالح مثلا روزنامه نگار نیست که در بند بیان حقایق و صحت گفتار خود باشد و بنا بر این نمی توان از او انتظار دیگری داشت. خوب، این معنای اش این است که او با نوشته ی خود کار سیاسی می کند و در این کار پروای چیز دیگری را ندارد. واکنش من هم نه به صحت داده های مقاله ی او بل به همان سیاسی کاری هدف دار بود. با کار سیاسی برخورد آکادمیک نمی کنند. وقتی که صالح یک یادداشت سطحی سیاسی به زبان پشتو می نویسد می داند چرا این کار را می کند. اجازه بدهید من هم رسانه ی دلخواه خودم را برای واکنش به آن کار برگزیده باشم. اما قصه ی قوم: من آن قدر که از هزاره ها و شیعه ها انتقاد کرده ام از هیچ کس دیگری نکرده ام. همه این را می دانند. هر کس دیگری هم چشمان این مردم را بازتر کند خدمتی به این مردم و مردمان دیگر کشور کرده است. این را هم می دانم که هزاره ها نیز در جهالت و نژاد پرستی و کج اندیشی از دیگر اقوام این مملکت هیچ کم ندارند. به صورت کلی، همه ی ما ( از هر قوم که هستیم) تا گلو در گند غرقه ایم. ولی با وجود این، این هم از آفتاب روشن تر است که هزاره ها قرن ها است به صورت پیوسته در معرض نفرت و تبعیض کسانی هستند که سر هر چیز با هم اختلاف داشته باشند سر مالیدن بینی پتق هزاره ها به خاک مذلت با هم توافق دارند. موج های سنگین تبعیض در برابر هزاره ها در افغانستان همیشه خروشان و جوشان و پر قدرت بوده اند. بنا بر این، دفاع از هزاره ها در برابر این موج ها به نظر من وظیفه ی مدنی و اخلاقی تاجیک ها و پشتون ها و ازبک های متمدن و با وجدان هست. تبعیض و نفرت گسترده در برابر هزاره ها در افغانستان رسوایی بزرگ اخلاقی و مدنی افغانستان امروز است و همیشه بوده است. من فکر می کنم که آقای صالح به جای آب ریختن به آسیاب این تبعیض مدام، به کمک هزاره ها بیاید. ما در صالح ظرفیتی برای مدنیت می بینیم. من شخصا امرالله صالح را دوست دارم و به افکار و رویکردهای اش علاقه مندم. این واکنش ها هم به این خاطر بود که هیچ کس از او انتظار داشت این گونه سیاسی کاری کند. هر روز ده ها آدم از این کارها و هزار مرتبه بدتر اش می کنند. چرا کسی اعتراض نمی کند؟ خوب، انتظارها متفاوت اند. شادکام باشید.
vor 20 Stunden · Gefällt mir · 8..

Sakhidad Hatif انتظار نداشت...( نوشتم انتظار داشت)
vor 20 Stunden · Gefällt mir..

Aziz Hakimi جناب هاتف، من واقعا مخالف یا موافق دیدگاه صالح نیستم و نه هم از او دفاع میکنم. شاهدش هم این نکته خود شما که من گفته ام او روزنامه نیست که در بند بیان حقایق باشد. پس من اگر تلویحا چنین چیزی گفته باشم (که گفته ام) پس از آقای صالح جانبداری نمیکنم. با تما...Mehr anzeigen
vor 20 Stunden · Bearbeitet · Gefällt mir..

Dan Joya سلام آقای هاتیف ارزوی سلامتی و شاد کامی شما درباره بیانیه امرالله صالیح درست قضاوت کردید بد بختانه تمامی گروهای سیاسی در افغانستان برای رژیم آخوندی ایران خوش خدمت های کرده است انانیکه از دریچه مذهب دست طمع دراز کردن با انواع عکس های از خمینی خامنه و....همراه با خرما گنده برگشتن اما گروه دوم که از دریچه نژاد و زبان نسبت به آنها تمایل داشتن به نظر من آنها کمی فایده بیشتر نصیب شان شدن آنهم سلاح و بول .
vor 11 Stunden · Gefällt mir..

Nabi Afzali سلام خدمت استاد هاتف و دیگر دوستان. به گفته ی آقای امیری، آقای صالح یک سنگ انداخت و از آن صد صدا بر آمد. حال باید منتظر ماند و دید که ایشان چه قدر صداقت و تعهد دارد و چه قدر شهامت دارد تا نقایص کار خود را جبران کند. و اگرنه ممکن است مردمان به این نتیجه برسند که ایشان فرد نا صادق، سبکسر و هراسنده ی است. خوب است در هردو حالت آنچه عاید ما خواهد شد، آن است که ما به نتیجه ی خواهیم رسید، و تصورات پیشین ما در مورد او تغیر بسیار خواهد نمود.