رسیدن: 08.05.2011 ؛ نشر : 10.05.2011

از نشریه فوکوس

ترجمه و تلخیص محمد سرور

 

شکارچی میلیاردهای مخفی

حاکمان خودکامه و حریص سالیانه وجوه هنگفتی را از طریق فساد و رهزنی گردهم می آورند. آقای ارنیکو مونفرینی ، وکیل مدافع در شهر ژنیو سویس ، اکنون چنین پولها را ردیابی نموده و دوباره به کشور متبوع استرداد می نماید.

به خاطر ردیابی ثروتهای هنگفتی که توسط حسنی مبارک ، معمرالقذافی و زین العابدین بن علی به یغما برده شده اند ، وکیل مذکور همه روزه باید با افراد مقتدر در تماس باشد.

بنا به درخواست ممالک ستمکشیده چون نایجریا و هایتی ، ارنیکو مونفرینی توانسته است در طی ده سال گذ شته نیم میلیارد فرانک سویسی را دریافت نماید. به این ترتیب موصوف توانسته سویس را ، که به خاطر اختفای سرمایه های غارت شده شهرت داشت به کشوری مبدل سازد که استرداد کننده سرمایه و یا پولهای خون نامیده می شود.

به اساس ارقام منتشره بانک جهانی ،  جنایتکاران سالانه چهل میلیارد دالر را در کشورهای رو به انکشاف به غارت می برند. به قول مارک پیت ،  مدیر کمیسون ضد فساد سازمان همکاری متقابل اقتصادی و انکشاف  ، وکیل موصوف پنج فیصد پولهای دریافتی را به جیب خویش می اندازد. شغل انریکو مونفرینی پس از شگفتن فصل "بهار عربی" که یک عده دیکتاتوران افریقایی را یکی پس از دیگر از اریکه قدرت به دور انداخت ، رونق به سزا یافته است. بلا اثر فعالیتهای موصوف سویس در اواسط ماه جنوری پولهای ذخیره شده غیر قانونی دیکتاتور خلیج عاج، لورن گابو ،  و ابن علی تونس را فلج نموده و از خارج شدن آن ممانعت به عمل آورد. برای دریافت وجوه هنگفت ربوده شده هنوز هم راه درازی در پیشرو است.

در مورد مقدار مبالغ مربوطه ، این که در کدامین حسابات جاری بیشمار تقریباً چهار صد بانک سویسی ذخیره شده ،  و یا این که آیا وجوه مربوطه راه خویش را در پارکهای تفریحی و یا خطوط هوایی سنگاپور باز نه نموده ، اقدامات عدیده باید رویدست گرفته شوند.

آقای اینریکو  ،  مانند سایرین ، راه حل چنین پروبلم ها را  به خوبی می داند. مقامات عالیرتبه سویسی محبوبیت وی را اذعان داشته اند.

وکیل موصوف می گوید که با بلند نمودن گوشی تیلیفون می توان به هدف متوصل شد. اما شخصاً با هچکسی به خصوص افراد پایین رتبه تماس نه می گیرد ،  و به طور کنایه می فزاید مگر آن که پای خانمی در میان باشد.

نشریه فوکوس رهبران خلع شده از قدرت را با وجوه ربوده شده ، چنین رده بندی می نماید:

- حسنی مبارک تقریباً هفتاد میلیارد دالر

- معمرالقذافی  تقریباً هفتاد میلیارد دالر

- زین العابدین بن علی تقریباً   پنج میلیارد دالر

- سنی اباچا دیکتاتور نایجریا  تقریباً   پنج میلیارد دالر

- جان کلودی دیکتاتور هایتی  تقریباً  هشتصد ملیون دالر

اینریکو اذعان می دارد که هیچکس نه می داند چی قدر پول سیاه در بانکهای سویس سرهمبندی شده اند. سازمان امریکایی اتحاد جهانی مالیاتی حدس می زند که این وجوه به حدود یکصد و پنجاه میلیارد دالر بالغ می گردد.