منبع خبر: شبکۀ خبرگزاری بست باستان
تاریخ: نوزده جدی 1389
نویسنده خبر: احمدآرمان



برای اولین بارافشا می شود:
بی اعتنایی نیروهای کانادایی به حیثیت حقوق مدنی مردم افغانستان

یک منبع ویژه تحقیقاتی درتماس با شبکه خبرگزاری بست باستان، از عملکرد شتاب زده وغیرقانونی نیروهای کانادایی درولسوالی چهار آسیاب ( روستای جوز) درامر بازداشت یک باشنده روستای جوز خبرداد. این فرد زمانی بازداشت شد که دربهار سال 1383 شمسی دراثر انفجارماین درروستای جوز ولسوالی چهارآسیاب، یک افسرنظامی کانادایی که درکاروان نیروهای گزمه آن کشور حضور داشت کشته شده بود.
درخبرآمده است که براساس اطلاعات کاذب که به وسیله بعضی از مقامات در وزارت امور داخله سال 1383حکومت افغانستان دراختیارآنان قرارگرفته بود، محمدسلیم کوچی را به اتهام ماین گذاری درمسیر حرکت کاروان نیروهای کانادایی درآن منطقه، آن هم چندماه بعد، با شیوه غیرقانونی دستگیر وبه زندان بگرام انتقال دادند.
محمدسلیم مدت پنج سال زندان را دربازداشتگاه بگرام بدون اسناد ومدارک جرمی سپری کرد اما براثرفعالیت تیم بررسی نیروهای امریکایی درهمکاری با کمیسیون تحکیم صلح به رهبری پروفیسور صبغت الله مجددی از زندان رها گردید.
بربنیاد این خبر، انفجار ماین دربهارهمان سال درمسیر حرکت کاروان نیروهای کانادایی درروستای مربوط روی داده بود. اما نیروهای کانادایی بدون مراجعه به نهاد های امنیتی دولتی، بدون استناد ومدارک ثقه تحت نام این که فرد مظنون سابقه جهادی درحزب اسلامی داشته است، وی را مدت پنجسال بدون جرم وثبیت اتهام در زندان بگرامی نگهداشته بودند.
منبع از قول فرد بازداشت شده ( متضرر) می افزاید:
فشار نیروهای کانادایی درمرحله نخست برین امر استوار بود که متهم تحت بازداشت در شش ماه اول، درکشورکانادا به دادگاه کشانیده شده وحکم اشد مجازات ( اعدام) بالای وی اجراشود.
منبع توضیح می دهد که نظامیان کانادایی جهت ارضای اذهان عامه مردم خویش دست به چنین کارزده بودند تا به بهای زندگی واتلاف حقوق یک انسان بی گناه، بارمسئولیت را به هدف کتمان اشتباهات مسلکی خویش دورکنند.
علت این حادثه درخبرتحقیقاتی چنین ذکرشده است:
محمدسلیم مالک صدها جریب زمین درروستای جوز ولسوالی چهارآسیاب بوده وعلاوتاً یک ساحه آثارباستانی نیز درزمین ملکیت موصوف از مدت ها پیش تشخیص داده شده بود. نیروهای کانادایی با کشف این اسرار، در روابط تنگاتنگ وغیررسمی با برخی از مفسدین مقیم روستای جوزوحلقات وابسته به مافیای زمین و دسته های قاچاقچی آثار باستانی مستقردرنهاد امنیتی کشور، درسال 1383جهت قاچاق آثارباستانی وغصب غیرقانونی ملکیت شخصی محمدسلیم، ساحه مذکور را تحت تجسس ونظارت قرارداده بودند.
درجریان فعالیت این حلقات ناگهان درمسیرحرکت کاروان نظامیان کانادایی انفجارماین روی دادکه درنتیجه آن افسر بلندپایه آن کشور جان خود را از دست داد.
بررسی های نیروهای امریکایی ازساحه نشان داد که ماین جاگذاری شده از زمان تعرض نیروهای شوروی به افغانستان درآن جا وجود داشته وماین جدید کارگذاری نشده بود. اما کانادایی ها به استناد به یک فیلم دوران جهاد که از منزل محمدسلیم به دست آورده بودند، مصرانه تلاش داشتند تا وی را به دادگاه کشانیده شده وحکم اعدام بالای وی تطبیق شود.
نویسنده تحقیقات می نویسد:
هدف نیروهای کانادایی آن بود که درگزارش خویش به پارلمان کشورشان، طوری وانمود کنندکه افسرنظامی آن کشور دردرگیری رویارویی با تروریست ها درافغانستان کشته شده است. تیم بررسی نیروهای امریکا به یاری کمیسیون تحکیم صلح به رهبری آقای مجددی موفق شدند تا بی گناهی محمدسلیم را اثبات کرده واو را از تیررس کشتار به وسیله کانادایی ها نجات دهند.
دربخش دیگری از تحقیقات ویژه گفته شده است که انفجار درروستای جوز درحالی روی داده بود که مؤسسات (ای،تی،سی)، (اومر) و(ام،دی، سی) قبلا اعلام کرده بودند که ساحه مذکورازوجود ماین های کشنده پاکسازی شده است. اطلاعات موثق حاکی اند درطی پنج سالی که محمدسلیم درزندان به سرمی برد، به تعداد پنج تن از اعضای خانواده واقاربش به نام های محمد اکبرخان ولد مومن، عبدالمالک ولد ملوک درحادثات مختلف ماین درهمین ناحیه کشته و یا معیوب شده اند. آخرین انفجار درهمین ناحیه به تاریخ نهم جدی 1389 روی داد که دراثرآن دونفرازخانواده سلیم به شمول پسرنواجش به نام امین الله کشته شده وموترحامل آنان متلاشی شده بود.
جالب این است که این ساحه را مؤسسات ماین پاکی به نام های (ای،تی، سی و ام، دی، سی و اومر) از وجود ماین ها پاک کاری کرده واسناد پاک کاری ساحه ازماین ها را ترتیب کرده بودند! این است نتیجه کار موسسات ماین پاکی که هرروز درنتیجه بی اعتنایی وبی مسئولیتی آنان شماری از انسان های این سرزمین کشته ومعیوب می شوند. اما پول هنگفت جامعه جهانی به طورنامشروع به جیب یک تعداد افراد خاین می ریزد.
مطابق قوانین بین المللی هرگاه ثابت شود که یک ساحه به ظاهر پاک شده از ماین، هنوز هم آلوده با ماین است، وگزارش های نادرست از سوی نهاد های ماین روبی داده شده باشد، باید تمام زیان های وارده به مردم توسط موسسات متذکره داده شود.
نیروهای کانادایی تا کنون موفق شده اند با استفاده ازجعل وتزویر حکومت ومردم خویش را فریب بدهند تا پرده از روی این راز وحشتناک یک سو نشود. منبع تحقیقاتی ترتیب کننده این گزارش می گوید که کلیه اسناد ومدارک را درین رابطه دراختیار دارد.